Håller på att montera en stavlimmad bänkskiva i ek. Skall jag mätta skivan med olja före fogning mot kakel etc med silikon? Kommer silikonet att fästa på ytan med färdighärdad olja?

J
Nej, silikon först annars sitter den inte bra.

IKEA säger olja först. Intuitionen säger silikon först... Fler bud/erfarenheter?

Det var någon här på forumet för några månader sen som oljat först och sen inte fick silikonet att fästa. Därför silikonade jag min ikeabänkskiva i ek först, och tog sen osmovax. Jag är fortfarande nöjd, ett drygt halvår senare.

Paul-Staffanstorp
Som tidigare sagts... siliconet först men var noga med att tejpa så det inte smetar ut på skivan...
Siliconet fäster inte på olja !

Paul-Staffanstorp skrev:
Som tidigare sagts... siliconet först men var noga med att tejpa så det inte smetar ut på skivan...
Siliconet fäster inte på olja !

Skåningen har rätt igen, men hockey kommer och förblir svårt i ett län utan minusgrader.

Paul-Staffanstorp
Havsutsikt skrev:
Skåningen har rätt igen, men hockey kommer och förblir svårt i ett län utan minusgrader.
Ha ha ha...

Måste ju då tillägga att jag hjälpte frugan att städa i växthuset i helgen som gick och konstaterade då på termometern att vi faktiskt hade haft -19,7 grader som kallast i vinter...
...och det var inne i växthuset... ;)

Dessutom spelas hockey numera inomhus och vi ger aldrig upp...

Skåning och envishet hör ihop vet du... haha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.