Byggahus.se

Silikon / lim under toalettstolEnda problemet jag ser med kilar är att själva stolen

1. S
    Medlem Nivå 8
    Jag hade förra hösten stopp i avloppet och var tvungen att plocka bort toalettstolen för att komma åt med rensbandet.

Efter att jag fått igång avloppet igen satte jag fast toalettstolen igen.

Tidigare var den skruvad i golvet och tätat runt kanten med ett genomskinligt silikon eller lim. Vad jag minns var silikonet ganska hårt.

När jag var klar sprutade jag in vanlig våtrumssilikon i skruvhålen och sprutade även in silikon runt kanten efter att jag sattit dit toalettstolen igen.

Ganska snart upptäckte vi en nackdel med silikonet, och det är att det är mjukt, så toalettstolen gungar lite när man sitter på den. Detta pga det mjuka silikonet och golvets lutning som gör att det inte finns någon plan yta för stolen.

Att toalettstolen gungar är lite irriterande, men just nu känns det mer störande att silikonet börjar se så skitigt ut.

Silikonet var vitt från början och syntes inte så tydligt. Idag är det mer gråaktigt hur mycket man än gnuggar för att få bort skiten.

Jag vill nu ta bort toalettstolen och göra om, men då vill jag ha rätt silikon eller lim.

Dessutom tänkte jag passa på att ta bort skruvarna helt och bara limma fast stolen (har läst att det är det som är rekommenderat idag). Skruvhålen i själva foten på toalettstolen kanske man kan fylla igen med något lämpligt epoxy eller liknande.

Vad ska jag använda?

Någon rekommenderade Sikaflex. Hittade den produkten på Clas Ohlson, men genomskinlig färg finns inte utan det är vit som verkar vara enda alternativet som passar hos oss:
    http://www.clasohlson.com/se/Sikaflex 291i/Pr341033002

Funkar kostruktionslim PL-400?

Vad kan det ha varit för silikon förut? Det var betydligt hårdare än vanligt silikon, men inte stenhårt som t.ex. epoxy.

Redigerat 10 sep 2013 15:54
  2. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Jag limmade min WC med ofärgad sanitärsilikon....blev starkt som brännvin.....

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Har tre stycken limmade med våtrumssilicon, inga tendenser till glapp. Fick du ordentligt fyllt under kanten?

4. S
    Medlem · Nivå 7
    Vad du än gör, ta inte PL400/600 eller liknande. Skall du byta WC-stol är du rökt.

Har också kört med silikon, med bra resultat. Har du lagt silikon även under stolen, inte bara täckt glipan mellan stol och golv?

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 8
    Nej, jag satte en sträng i glipan mellan stol och golv.

Är det skillnad på sanitetssilikon och bygg/våtrumssilikon (som jag använde)?

6. S
    Medlem · Nivå 7
    Här gissar jag lite, men jag har alltid trott att det bara är lite mögelhämmande medel som skiljer vanligt silikon från vårrumssilikon.

Jag skulle sätta en rejäl sträng på undersidan av toastolen. Jag har inte att ngt runt toastolen (i glipan) just för att det blir fult med tiden.

7. HandySmurf
    Medlem · Nivå 8
    Jag hade lite nivåskillnad när jag monterade toastolen. Pga fallet i badrummet. Då gjorde jag ett par distanser av en plaststicka och satte under. Sedan drog jag våtrumssilikon i skarven runt om. Känner inte att stolen sviktar på något sätt och då väger jag 100+ kg.
    Skruvhålen på toastolen sattes igen med medföljande plastpluppar. Toan är av fabrikat Gustavsberg.

8. I
    Anonym
    Kan citera min farfar som var rörläggar. " sätter du inte stolen i gips ska du få på öronen " jag har följt rådet, inte för att jag är rädd att få en lusing, han är sedan länge borta. Men han visste vad han pratade om. Modellgips har lite längre bränntid och rekomenderas, alternativt kan man blanda gipset med glyserin istället för vatten, men då blir det gult.
    Anledningen till att han använde gips och inte cement eller nåt annat var för att stolen vid behov lätt skulle gå att plocka bort. Samtidigt tog gipset effektivt bort alla ojämnheter. En rickig stol är inte bara ett komfortproblem, stolen kan gå sönder i fästpunkterna.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · Nivå 13
    Små plastkilar som man knackar in mellan golv och toa, väg av med vattenpass. Sedan silikon.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 16
    Att han valde gips berodde väl på att det inte fanns silikon på tub på hans tid?

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 8
    Ok, tackar!

Bör man köpa ett dyrare silikon eller duger det som jula säljer? (det är julas våtrumssilikon jag använde). Silikonet jag använde verkar suga åt sig smuts.. Jag fick inte till en sån där snygg, blank, yta som när proffsen varit framme. Kan vara det som var problemet med att den drar åt sig smuts.

12. F
    Medlem Nivå 13
    Jag har själv silikonat fast min toalett. Hantverkarna hade lyckats med att få golvet fruktansvärt ojämnt precis där tronen står, och jag använde kilar från IKEAs golvläggarsats för att få den i våg. Efter att den stod perfekt så fäste jag den vid ett par punkter, lät det torka, och sedan fimpade jag det av kilarna som stack fram. Sedan drog jag en rimpa runt det hela för fylla glipan. Således vilar stolen på hårdplast, men silikonet håller den på plats. Har du bara silikon under kanten och det är ojämnt så kommer stolen att vicka.

13. S
    Medlem Nivå 8
    Brukar köra med cascos glas silikon runt wc foten, höjer upp den någon cm i framkant med något lämpligt så man kan få in silikon under fotens anläggningsyta, sänker ner och sprayar flödigt med såp/diskmedels vatten, drar fingret runt och finlirar lite och resultatet brukar bli perfekt.

mvh

14. I
    Anonym
    Ha,ha. Han hade gjort samma val idag om han levt. Stolen ska vila på hela foten, gips är stomt silikon elastiskt. Gips är lätt att plocka bort, silikon likaså i bästa fall. Men man lever som man lär. Jag har aldrig ångrat valet av gips.

15. S
    Medlem Nivå 8
    Tänkte bara meddela att det gick bra. Jag köpte den dyraste silikontuben på Jula den här gången.

Jag plockade bort stolen, putsade bort gammalt silikon och smuts. Fyllde skruvhålen med silikon. Provade sedan stolen på plats, lade in plastbitar under tills jag fick den att stå stabilt. Markerade med tejp längs kanten på stolen. Lyfte bort stolen igen och lade en sträng silikon ca 1 cm innanför tejpen. Lyfte sedan stolen på plats igen.

Skippade skruvarna som flera skrivit att man kan göra. Ska kolla med någon VVS-butik om det finns pluggar att köpa för att täcka igen hålen.

Jag antar att det inte är riktigt genomhärdat än, men det både ser och känns mycket bättre nu. Tackar!