silikatfärg

23k läst  15 svar

1. Ö
    Medlem Nivå 4
    Nu börjar det snart bli vår och att måla min tegelfasad börjar bli aktuellt. Någon som har målat och kan berätta? Vilken färg har ni använt (silikatfärg, vilket märke?) Har ni använtbinder innan? Klarar man detta som lekman? Berätta om era erfarenheter.
    tack

2. Per_Kylsten
    Medlem Nivå 4

enkelt

Hej på dig Öland,
    vi målade med silikatfärg direkt på betong för fem år sedan - ser fortfarande i stort sätt nymålat ut. Vi använde Alcrofärg (kulör: Runn) och köpte även binder för att grunda med. Det hade vi inte behövt eftersom betongen inte sög någon färg alls. I dina skor skule jag först skaffa färgen - måla på ett ställe som inte syns så mycket för att se om väggen suger - om den gör det bör du grunda med primer (vilket inom parentes sagt är samma sak som färgen - fast helt utan pigment - går också under benämningen vattenglas och kan tydligen användas för att konservera hönsägg med)

Om det inte suger är det bara att måla på.

Akta hud och framför allt ögon - silikatet är väldigt basisk och ger hemska frätskador!!

Faktiskt - skydda även trä och metall som riskerar att få stänk på sig.

Spill kan enkelt skjöljas bort med vatten innan färgen torkat.

Lycka till

/per

3. Ö
    Medlem Nivå 4
    tack för att du delade med dej av dina erfarenheter, var det svårt att måla med färgen? har nämligen hört att som lekman ska man inte ge sig på det, men är det verkligen svårt? Finns det olika sorters silikatfärg, med olika mycket plast i? eller kan man ta vilken silikatfärg som helst?

4. Per_Kylsten
    Medlem Nivå 4

Plast??!?!

hej,
    så vitt jag vet innehåller inte silikatfärg någon plastkomponent, jag tror inte det spelar någon roll vilket fabrikat du väljer.

Det är enkelt att måla med färgen - använd roller.

mvh

per

5. saturnus
    Medlem Nivå 11
    I "mina skor" hade jag ändå köpt en "10:a" Binder, och tunnat ut silikatfärgen i första strykningen. Köp färg från någon av de stora kända tillverkarna.

6. Ö
    Medlem Nivå 4
    okej tack, det är på både betong och mexitegel jag ska anv. färgen på. Några erfarenheter.

7. L
    Medlem Nivå 1

Silikatfärg

Tegelvägg suger mycket mer än vanlig betongvägg. Det suger olika på stenen och vid fogarna. Det kommer att gå åt en hel del färg.

En "äkta" silikatfärg får inte innehålla mer än 2% latex, vissa fabrikanter tillsätter mer för att kunna bryta färgen i nästan alla NCS-kulörer. Alcro är bra att måla med, den är äkta såvida man inte har ändrat receptet de senaste åren.

Det är ganska kladdigt att måla med färgen eftersom den skall målas tunn. Eftertäckningen är däremot väldigt god.

Glöm inte att skydda dig slälv samt fönsterrutor och metallpartier.
    Leo M

8. Ö
    Medlem Nivå 4
    Tack leo för ett upplysande svar, 2% latex, vet du (eller någon annan) om jotuns silikatfärg innerhåller så lite latex? Försökte titta på nätet men hittade ingen information, får väl skriva till dem och fråga om ingen av er vet.

9. Ö
    Medlem Nivå 4
    Var inne på alcros hemsida och där rekomenderade de kalk slamfärg till mexitegel, Vet ni något om den? Vad är skillnaden mot silikatfärg?

10. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag har just målat mina putsade väggar i källaren med kalkfärg. Det var en mycket behaglig upplevelse. Den är visserligen också basisk, men jag upplevde inga problem med den. Däremot är jag tveksam till hur bra den är på att fästa på tegel, jag märkte själv skillnader på olika putsunderlag. Om jag var i dina kläder skulle jag prata med ett proffs, t.ex. Sto eller Maxit som borde veta vad deras färger fäster på. Maxit säljer en kc-färg som kanske kan vara lämplig i ditt fall.

11. G
    Anonym
    Kc-färgen är en alldeles utmärkt bra och stark färg,kallkfärg förstärkt med cement(vit).Kan för ickeproffs vara aningen svår att applicera,men med lite träning går det bra.Silikat däremot,som nämnts tidigare innehåller tillsatt plast,men är i gengäld lätt att arbeta med.Själv föredrar jag silikat invändigt och KC utomhus.Kc-färgen är enklast att spruta upp med någon till hjälp som kvastar ev. rinningar.Enklare sprutor går att hyra.I övrigt rådgör med kunnig färgleverantör betr.underlag mm.(Personligen tycker jag att silikatfärgen är hutlöst dyr,du kan om du vill blanda den själv,så även med kalk och kc-färg)

Mvh,Gurra.........

12. Lagavulin
    Medlem Nivå 8
    Kryssrolla alltid på släta ytor eftersom det lätt uppstår "våder"

13. Ö
    Medlem Nivå 4
    hu det lät svårt för en amatör! Silikatfärg är kanske enklare att måla med, men hur blir resultatet? Är det lika ssnyggt? Jag vill INTE att det ser för målat ut.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Vi målade vårt mexitegelhus i sommras. Vi körde med Beckers binder och silikatfärg. Blandade färgen efter Beckers råd på deras hemsida. Körde en gång binder/färg och en gång ren färg.
    Inga problem att måla som lekman, Bara tänka på att man kryssmålar och att man målar hela gaveln eller sidan så man inte stannar mitt på. Det kan tydligen bli flammigt då.

15. J
    Medlem Nivå 1
    Har du någon mailadress så kan jag skicka lite bilder.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: