Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Silicon mellan golvbrunn och mässingsplattan?

1. D
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

david_i_sthlm

Medlem
    Hej!

Vi bor i en bostadsrätt, och upptäckte häromdagen att det i vår golvbrunn i duschen trillat bort en stor bit silicon. Mellan golvbrunnen och mässingsdelen som utgör en del av golvet satt det en ring av silicon, och den hade trillat loss. Se det bifogade fotot där det är tydigare att se vad jag menar. Det var alltså mellan de två ditmålade pilarna som siliconet satt.

Jag har pratat med en hantverkare, som sa att man skulle sätta dit ny silicon själv, och i sak är det naturligtvis inga problem att trycka dit det själv, men det jag är orolig för är vad ens försäkringsbolag säger om jag som glad amatör gör jobbet? Vad händer om det uppstår vattenskador i lägenheten under oss om två år?

Det är dessutom ett så litet jobb att jag tror att det är svårt att få en hantverkare att åta sig det.

Tacksam för åsikter/kommentarer,
    :: David

2. H
    Medlem · Västernorrland · 707 inlägg

hakaner

Medlem
    Jag tror inte det skall finnas silicon där överhuvudtaget?
    -Där skall väl endast finnas tätskikt, fix, fog (& klinker)?
    Men det finns andra här på forumet som kan detta bättre...

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 498 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Som jag ser det så förstår jag inte alls varför det satt silicon i brunnen...

Det ska sitta en brunnsmanchett under klämringen vilket man inte kan se på denna bilden men någon silicon har man inte där i normalfallen.

4. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 782 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Samma "hantverkare" som i den andra tråden om silicone i brunnen kanske?

5. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Just nere i brunnen har jag svårt att se att silikonet skulle skada. Däremot så har det ju inget där att göra alls.

För TS del tycker jag det ser ut som FIX mellan brunn och golvgallret (vilket det ska vara) samtidigt håller jag med Pålle från Staffanstorp att man inte kan se ett tätskikt på bilden vilket jag hoppas finns där i verkligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.