Byggahus.se

Siemens tvättmaskin felkod

1. C
    Medlem · Nivå 13
    Då har serviceteknikern varit här idag. På både gott och ont... det som var bra var att han fick igång den! (y)

Det var som dåligt, var att det som jag trodde. Det var nollställningen som inte var korrekt gjord... så 1000kr för att han åkte ut och vred på ratten och tryckte på några knappar när jag hade gjort allt arbete åt honom. :ok:

Men men, inga hemska summor vi pratar om det är mest att det är så irriterande när jag egentligen redan hade löst problemet själv!
    Han tyckte själv synd om mig men kunde ju såklart inte göra så mycket, det är ju Siemens/Bosch som tar betalt.

Till skillnad från @zica så tänker jag delge förfarandet så att fler slipper hamna i samma situation. Serviceteknikern lät mig nämligen få reda på hur man gjorde ifall jag hamnar i samma situation i framtiden.

Såhär gör man:
    1. Luckan stängd, och vredet klockan 12.
    2. Tryck in och håll inne start knappen
    3. Vrid till kl11
    4. Vänta några sekunder och släpp startknappen
    5. Vrid moturs tillbaka till kl12
    6. Klart!

För er andra som försöker er på detta så önskar jag er bättre lycka än vad jag hade! Men nu vet vi tills nästa gång iaf.. (y):crysmile::crysmile:

• Laddar…
  2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Bra att du var hemma och tittade på och inte minst la upp det här

3. J
    Medlem Nivå 1
    Hej hej,

Jag kapar denna tråden då jag har samma problem!

Min siemens iq300 visade felkod E:21 här i veckan. Jag ringde Siemens och de ville självklart skicka en servicetekniker, det gjorde mig förbannad då maskinen är 4 år gammal så efter mycket om och men hittade jag denna tråden.
    Har bytade kol (det var bara 7mm kvar), nollställt maskinen och satt igång den.
    Till min lycka så snurrade trumman runt ett par gånger men sen var jag tillbaka på ruta 1.

Motorn startar inte och drar runt trumman, övrigt verkar fungera. Har någon vänlig själ nån idé vad det kan bero på?

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    kan du fått dit kolen fel så att de kärvar i hållarna?
    kan oxå vara sot eller att det är bränt i de gamla hållarna så att de nya kolen ej löper lätt

5. J
    Medlem Nivå 1
    Kolen låg an mot kommutatorn(?) och åt rätt håll innan jag satt igång maskinen men jag plockar ut dem, rengör lite till och testar igen!

6. J
    Medlem Nivå 1
    Det var nog så att det ena kolet kärvade i hållaren, rengjorde på nytt i dem.
    Jag testade cetrifugeringsprogrammet och det gick bra nu förutom att displayen flimrade lite vid höga varv och det kom missljud ifrån maskinen.
    Ändrade placering på remmen och körde programmet på nytt och då flimrade det inte på displayen men tycker ändå att det låter en del. Kanske beror på att maskinen är öppen och står mitt på golvet.
    Skall remmen sitta så här?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1573284825383204634779189440276.jpg

7. J
    Medlem Nivå 1
    Eller skall den vara i "mitten"?

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    den skall centrera på det stora hjulet

oljudet är nog lager ljud från motor eller trumma

9. J
    Medlem Nivå 1
  10. C
    Medlem · Nivå 13
    Svårt att säga på den dåliga bilden, tror den skall sitta längst ut till vänster. Plocka bort remmen och ta en ny bild... (syftar på din första bild.)

tänk på att du får väldigt mycket mer ljud utan bakstycket monterat!

11. J
    Medlem Nivå 1
  12. C
    Medlem · Nivå 13
    Ser ut som att den ska ett steg åt vänster....

13. J
    Medlem Nivå 1
    Satte den ett steg åt vänster, och då försvann missljudet.
    Har provkört maskinen nu och den går som vanligt(y)

Tusen tack för hjälpen:D Nu skall jag roa mig kungligt med ett tvättberg :rofl:

14. C
    Medlem · Nivå 13
    Bra jobbat! (y):D