Siemens tvättmaskin felkod

947 läst  46 svar

1. C
    Medlem · Nivå 11
    Har fått problem med vår Siemens tvättmaskin.

IQ300 heter den, har felkod E21. Någon som vet vad felet kan vara?

Har tidigare fått någon felkod (kommer inte ihåg om det är samma dock). Då har det varit skräp som kommit in i dräneringspumpen. Då har det räckt med att jag öppnat filtret och tagit bort skräpet och tömt maskinen på vatten manuellt via den slang som finns tillgänglig bakom service luckan framtill..

Men denna gången hjälpte det inte. Nu visar den fortfarande felkod E21.

Någon som har något tips!?

2. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Vad har din maskin för E-nr ...
    Och ålder

3. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Motorkol slut?

4. C
    Medlem · Nivå 11
    3år...

E nr vet jag ej, vart står det. Baksidan? :thinking:

5. C
    Medlem · Nivå 11
    E nr är: WM14K267DN/11

6. C
    Medlem · Nivå 11
    Ingen som har någon idé?? Jobbigt att vara utan tvättmaskin med barn... får väl dra ut den och kolla bakom maskinen om jag kan hitta något. Annars e det väl bara att ringa hit en servicetekniker från Siemens. Hur lång tid det nu tar....? :thinking:

7. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Det kan gå att nollställa.
    Låt den vara avstängd med luckan stängd
    Vrid vredet till kl 6 (rakt ner alltså)
    Håll in centrifugeringsknappen och vrid ett hack till och släpp upp. Vänta en stund och vrid sen till avstängt läge.
    En generell väg att gå, lite osäker på om det gäller för din maskin

Redigerat 12 jan 09:00
  8. C
    Medlem · Nivå 11
    Med avstängd, så menar du att utgå med vredet rakt upp? Inte att jag ska bryta strömmen på den?

Funkade tyvärr inte... :(
    Har även provat att bryta strömmen en stund, och sedan sätta på den i hopp om att felet skulle bli nollställt.

9. C
    Medlem · Nivå 11
    Hur många tvättar ska motorkolen hålla för ungefär?

10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 20
    Vår Bosch klarade typ 8år, med 2 barn.

11. torbeno
    Medlem · Nivå 11
    Strömmen på ja.
    Kan du ta ett foto på panelen med vred och allt

12. C
    Medlem · Nivå 11
  13. C
    Medlem · Nivå 11
    Kollar man manualen från tvättmaskinen så finns inte ens felkod E21 med. Det är ju intressant.... :rolleyes:

Pratade med Siemens och dom tycker såklart att dom behöver skicka ut en servicetekniker. Problemet är att det tar MINST en vecka innan han är här! Men det är väl det enda jag kan göra.... hade hoppats på att det gick att lösa själv så det gick snabbare dock.
    Tror det går på villaförsäkringen så kostar nog bara 900-1800kr i självrisk. Men känns ändå bedrövligt med en 3år gammal maskin!

14. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Du har inte kollat kolen än?

15. C
    Medlem · Nivå 11
    Nä, hade hoppats på att få veta något om felkoden innan jag drar ut och skruvar isär den. Tror inte jag orkar göra det ingreppet själv ens, då får någon annan komma hit och fixa det. Det var mer om det kunde vara något enklare....

Men tror du att kolen är slut efter 3år?? Den går visserligen nästan varje dag.... klarar den inte mer än 1000tvättar innan det är dags att byta?

Vet du om det är jobbigt att byta själv? Svåråtkomligt och att få loss det osv?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: