Byggahus.se

Siemens kyl/frys där frysen slutat att fungera

242 läst  8 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har en kombinerad kyl/frys från Siemens (KG39EAW40/86) där frysen helt har lagt av, det är rumstemperatur i frysen.

Kylen däremot fungerar utan problem. Eftersom det är gemensam kompressor för kyl/frys så är det inte där problemet ligger. Har även testat att trycka in super-infrysningsknappen, som (om jag förstått det rätt) skall kringgå termostaten men utan någon skillnad, vilket jag tolkar som att felet (kanske?) inte har att göra med termostaten heller?

Kan det vara fläkten som är paj? Borde den inte kyla åtminstone lite grann ändå, eller tappar man all kyla om fläkten inte fungerar?

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    har du provat att ta ur sladden ur väggen och vänta en stund?
    Är det is på väggarna i frysen?

3. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Hur låter det om kompressorn och hur varm är den? Du har ju bara ett kylsystem här. Känns underligt om kylen fungerar ok och rumstemperatur i frysen. Fläkten sitter ju i kyldelen. Kompressorn här är inverterstyrd och kan köra ”steglöst” mellan lågt och högt varvtal.

Redigerat 11 aug 20:36
  4. S
    Medlem Nivå 3
    Jepp, jag har låtit den vara strömlös ganska länge utan någon skillnad, det är ingen is på väggarna i frysen, temperaturen där inne är rumstempererad, dvs runt 20 grader...

Kompressorn låter vad jag kan höra inte konstigare än tidigare, den är rätt tyst. Blir inte klok på det hela. Det började med att frysen varnade om låg temperatur, sen kunde jag se hur temperaturen steg från minusgrader upp till rumstemperatur under ett antal dagar, som om kyleffekten sakta avtog.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Nu har kylen också lagt av, över en vecka efter att frysen la av. Vad kan detta bero på? Läckage av köldmedium?

6. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Går kompressorn nu?

7. S
    Medlem Nivå 3
    Ringde Folksam, de löste in den utan knussel, behövde inte ens ta ut en tekniker. Skönt, så nu är det bara att köpa en ny :).

8. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Ok, hur gammal var den?

9. S
    Medlem Nivå 3
    Köpte den i februari 2014, fick 40% åldersavdrag, så med självrisk avdragen fick vi ungefär hälften av vad den kostade.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka