Byggahus.se

Siemens diskmaskins värmare, problem med kablar

218 läst  4 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft mycket problem med min Siemens diskmaskin, nu senast har värmeelementet som sitter i cirkulationspumpen pajat. När jag skulle demontera det för att se hur svårt det var innan jag beställer en ny gick kontakten till en 3 polig kontakt för någon form av givare av och trådarna föll ut och jag har blandat ihop de tre trådarna.

Jag kan följa dem till andra sidan där de går in på elektronikkortet, men jag skulle behöva någon form av kopplingsschema/terminaldiagram för att veta vilken tråd som ska gå vart.

Kan man hitta schema eller info någonstans? Maskinen är en SX65T091SK/50, pumpen har artikelnummer 00651956.

2. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    De skall sitta i samma följd som på elektronikkortet. Skall se om jag kan hitta en bild ...

Hittar ingen bild nu men mittenkabeln är ju lätt, mitten till mitten. Pos 2 till pos 2 alltså.
    Om du följer kabeln (lossar den helt så kommer du lättare se hur den skall vara. Det skall vara den naturliga följden, som om du enklast hade kopplat den.
    Skulle du ändå koppla fel är det inte värre än att du får en felkod och få koppla om.

Redigerat 21 jul 21:07
  3. J
    Medlem Nivå 1
    ok, Tack! Jag tror det är NTC motstånd på pinne 1 och 3 och att de går ihop på andra sidan till pinne 2, 9kOhm när jag mätte så jag tror att det inte spelar någon roll vilken som är 1 och 3, bara man får 2 rätt.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Jag fick hem en ny pump/värmare och monterade dem i samma ordning som på elektronikkortet, från vänster till höger på elektronikkortet sett från sidan av maskinen till 1-3 på värmaren och har nu kört en gång utan något problem.

• Laddar…
  5. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Bra jobbat

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka