C
Vår Siemens (tror det är en SN45M203SK) har börjat bete sig konstigt på sista tiden.
När den gått en stund slocknar ibland hela maskinen och går inte att aktivera igen med på/av-knappen.
Väntar man tillräckligt länge eller bryter man strömmen så hoppar den igång igen och kommer ihåg var den slutade och programmet kan fullföljas. Ibland går den igenom hela programmet utan stopp, ibland händer det upprepade gånger under ett program.
Inga felkoder.

Det jag noterar är att den verkar diska betydligt varmare än inställd temperatur, så jag tänker att det kanske har med temperaturgivaren att göra. Att den tycker det blir för varmt(?) Hade det varit överhettningsskyddet borde den väl dock inte starta direkt bara man bryter strömmen(?)

Någon som råkat ut för samma sak och vet vad som är fel?

C cpalm skrev:
Vår Siemens (tror det är en SN45M203SK) har börjat bete sig konstigt på sista tiden.
När den gått en stund slocknar ibland hela maskinen och går inte att aktivera igen med på/av-knappen.
Väntar man tillräckligt länge eller bryter man strömmen så hoppar den igång igen och kommer ihåg var den slutade och programmet kan fullföljas. Ibland går den igenom hela programmet utan stopp, ibland händer det upprepade gånger under ett program.
Inga felkoder.

Det jag noterar är att den verkar diska betydligt varmare än inställd temperatur, så jag tänker att det kanske har med temperaturgivaren att göra. Att den tycker det blir för varmt(?) Hade det varit överhettningsskyddet borde den väl dock inte starta direkt bara man bryter strömmen(?)

Någon som råkat ut för samma sak och vet vad som är fel?
låter mest som glappkontakt i matningen i värsta fall kretskort
dra fram maskinen och kolla båda ändarna på anslutningssladden
kort artnr 00651358

C
returen returen skrev:
låter mest som glappkontakt i matningen i värsta fall kretskort
Ja, jag får kanske göra en lite djupare undersökning. Tänkte om det är något vanligt förekommande mönsterfel som beror på X.

Det som talar emot glappkontakt eller liknande är att det är helt konsekvent att den vaknar till liv så fort jag brutit strömmen i centralen eller väntar ett antal timmar.

C cpalm skrev:
Ja, jag får kanske göra en lite djupare undersökning. Tänkte om det är något vanligt förekommande mönsterfel som beror på X.

Det som talar emot glappkontakt eller liknande är att det är helt konsekvent att den vaknar till liv så fort jag brutit strömmen i centralen eller väntar ett antal timmar.
det som talar för är däremot att det händer när belastningen ökar dvs när den tex värmer

C
Nu har jag kollat lagrade felkoder = inga. Haft isär den och granskat alla funktioner under drift. Okulärgranskat allt, mätt upp temperaturgivaren = 2 x 14 kOhm, värmeelementet, osv. Reseatat flertalet kontakter, samt kört diagnostikprogrammet ett antal gånger i följd, samt några olika ordinarie program med tångamperemätaren på värmeelementet och följt temperaturen på vattnet.

Noterar att den värmer vattnet till ungefär samma temperatur vare sig man kör den på 45 eller 70 grader, men den slår av värmeelementet som den skall, så jag antar att det är "working as designed".
Naturligtvis är felet borta när man skall felsöka 🤬

Så det kanske var glappkontakt någonstans trots allt. Vi får väl se.

C
Uppdatering:
Har levt några månader med att den dör då den fortsätter där den slutade när den så småningom vaknar till liv igen. Men problemet har blivit värre med tiden och nu kommer den i princip ingenvart.

Har plockat isär den igen och nu uppträder iallafall problemet även när maskinen är isärplockad, så nu finns åtminstone rimliga förutsättningar att felsöka.

Kan konstatera att det är "liv" i styrkortet när maskinen är "död":
Termografisk bild av ett styrkort med en tydligt uppvärmd komponent markerad, omgiven av svalare delar, visar temperaturen 23.5 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den varma komponenten nere till höger är själva switchregulatorn i nätdelen - TNY264GN.
Väl medveten om att det är risk för att jag behandlar symptomen snarare än själva grundproblemet har jag beställt en ny sådan och testar att byta ut den. Inte minst då jag läser att det löst problemet för många andra. Får återkomma med resultatet när det är gjort.

C cpalm skrev:
Uppdatering:
Har levt några månader med att den dör då den fortsätter där den slutade när den så småningom vaknar till liv igen. Men problemet har blivit värre med tiden och nu kommer den i princip ingenvart.

Har plockat isär den igen och nu uppträder iallafall problemet även när maskinen är isärplockad, så nu finns åtminstone rimliga förutsättningar att felsöka.

Kan konstatera att det är "liv" i styrkortet när maskinen är "död":
[bild]

Den varma komponenten nere till höger är själva switchregulatorn i nätdelen - TNY264GN.
Väl medveten om att det är risk för att jag behandlar symptomen snarare än själva grundproblemet har jag beställt en ny sådan och testar att byta ut den. Inte minst då jag läser att det löst problemet för många andra. Får återkomma med resultatet när det är gjort.
kan ju absolut vara den då det finns historiska fel på dessa, troligtvis är kretskortet av kinesisk model

C
Verkar faktiskt som att det gjorde susen 🙂

Boven i dramat:
Kretskort med lödkontakter och komponenter, inklusive kondensatorer och en spoltråd, påträffade i ett elektriskt reparationsprojekt.
Skapa konto

Klippte bort den med en liten avbitare, kretskortet agerar kylfläns, så svårt att löda loss den.
Närbild av ett kretskort med kondensatorer och koppartrådar, där en komponent har ersatts genom lödning.
Skapa konto

Och lödde dit ersättaren:
Närbild på ett kretskort med en ny lödd komponent i mitten, omgiven av kondensatorer och andra elektroniska delar.
Skapa konto

På gränsen lite för pillrigt för en 50+-are, men nu går maskinen iallafall. Hoppas den fortsätter må bra nu 🙄

P.s. kretskortet för övrigt av österrikisk modell 🙂

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
C
Maskinen har rullat på fint, så kan vid det här laget med hyfsad säkerhet konstatera att denna åtgärd löste problemet. Najs 🙂

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.