Byggahus.se

Sidohängda fönster

1. E
    Medlem · Västra Götalands · 31 inlägg

Erwings

Medlem
    Hej,

Är det någon här inne som har sidohängda fönster med tre fönsterhakar? Håller på att välja fönster och jag skulle vilja se hur det ser ut. Så gärna bild och vilken höjd ni har. Är det någon som vet vid vilken höjd man satte tre fönsterkrokar på fönster förr i tiden eller det kanske är ett nytt fenomen? Finns det någon fördel med detta på 140-150 cm höga fönster eller blir känslan bara fel eftersom två kanske är standard historiskt sett?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 899 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Har inga bilder, men i mitt förra hus var det tre fönsterhakar och jag tyckte inte att det såg konstigt ut. dom fönstren var iof 160 cm .
    Vanligt var att man satte fönsterhaken på 1/6 del när det är två stycken, så det vore väl rimligt att tex 1/8 skulle se propotionerligt ut om man ska ha tr.

3. E
    Medlem · Västra Götalands · 31 inlägg

Erwings

Medlem
    Var lite oklar när jag skrev märker jag. Det jag menade med ena frågan var vid vilken höjd på fönstret som man går ifrån standard två hakar till tre hakar?
    Lars; Kan det verkligen vara så låga som 160 eller var det ett tillval med tre fönsterhakar på dina förra fönster tro? Köpte du fönstren till huset eller satt det där sedan länge? Leverantör?

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 899 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Dom fönstren var från 30- talet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.