Byggahus.se

side-by side vattenförsörjning?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Då är man nästan färdig med det nya köket. Allt går i svart och vitt. Nu ska jag beställa kyl/frys och har en liten fråga om dessa med inbyggd ismaskin. Drivs dessa endast med direkt vattenledning (på baksidan) eller kan man fylla på vatten direkt när man öppnar frysdörren? Anledningen till att jag frågar är att jag inte har någon möjlighet till att koppla direkt till vattenledning då frysen är på andra sidan köket. Det är den här modellen som ligger närmast till hands...

http://www.expert.se/product/product.aspx?identifier=137359

Förstavalet hade varit Smegs 50-tals kyl/frysar (ingen ismaskin) men dessa ska tydligen vara av riktigt dålig kvalité :(
    http://www.pricerunner.se/pl/16-157858/Kylfrysar/Smeg-FAB32NE3-Black-priser

2. magnusss
    Medlem Nivå 6
    Slangen är ju inte mer än ca5mm tjock, borde det inte gå att dra den ganska osynligt trots att det är långt till "vattenhålet"
    Annars försvinner poangen (tycker jag) med ismaskin om man hela tiden måste fylla på själv.

Någon som vet hur lång vattenledning man kan ha?

3. O
    Medlem Nivå 9
    Har ni någon dörröppning mellan kyl/frys och vatten, eller varför är det svårt att dra den osynligt? Där man inte har öppningar har man ju oftast köksbänk med lådor under. Vi drar vårt vatten till både kyl och frys (de sitter inte ihop) under lådorna, helt osynligt.

4. L
    Medlem Nivå 1
    jag har diskhon cirka 4 meter rakt över....och runt går inte heller då det skulle krävas10-12 meter slang. Varför jag är inne på side by side är pga att det är ca 90 cm brett och det finns inte så många alternativ i svart :(....inga utan is/vatten i alla fall.

5. O
    Medlem Nivå 9
    varför skulle inte 10-12 meter rör funka? Eller 4 meter neråt?

6. L
    Medlem Nivå 1
    Köket är i stort sett färdigt med granitgolv....dra under är att glömma...dra runt...ja då blir det ju inte speciellt snyggt....nä jag får fylla på iskuber som på den gamla goda tiden.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Jag vill minnas att det stod ngt om 16 meter när vi installerade vårt sidebyside (LG:s) för några år sen. Det var inga problem. Vi har också kylen på "andra sidan". Som någon sa, man drog slangen under skåpen och det syntes inget. I vårt nya kök drogs röret innan vi la golvet. Du vill nog ha en fast vattenanslutning. Annars missar du det fina i kråksången med inte bara is utan iskallt vatten också! Det är guld att ha :)