Byggahus.se

Sibirisk lärk, med eller utan Sioo?

1. dd88
    Medlem · Västra Götaland · 382 inlägg

dd88

Medlem
    Ska klä fasaden på ett nybygga med sibirisk lärk, funderar på om jag ska låta den vara obehandlad eller beställa den behandlad med Sioo. Såhär skriver Moelven:

"En lärkfasad kan därför lämnas utan ytbehandling såsom olja dock så bör lärken rengöras för att minimera risken för ytsvamp. Om träytan lämnas utan ytbehandling kommer den anta en grå färg i takt med att solen skiner på ytan."

"En Kiselbehandling med Sioo ger en gråvit yta även vid skuggpartier, tillför träskydd och förlänger på så vis träets funktionstid, minskar risken för ytmögel, ger en lenare yta och minskar sprickbildningen. Behandlingen för ett trallgolv behöver inte förnyas förrän efter ca 5-10 år men det är bra att göra en extra strykning med ytskydd efter ca 10-14-månader om man önskar förbättra ytan och utseendet. Behandlingen kan behövas förbättras under perioden på särskilt utsatta ställen."

Någon här med erfarenhet?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det står att inget vatten på ytan förrän tredje strykningen har gjorts , jag undrar varför , men kanske har att göra med inträngning av vatten i trät , jag har vanlig gran och järnvitrol , den mörknar rätt kraftigt av solljuset och blir lite flammig , regn slår på trät suger , men lite blåst
    så torkar den ur snabbt , tror det är ungefär lika som Sioo i funktionen
    För personliga del gillar jag inte färg på ytterväggar med ommålning vart 5-7 år

3. H
    Medlem · Stockholm · 749 inlägg

hyggabus

Medlem
    Var fick du ommålning vart 5-7 år ifrån ?
    Jag målade hela huset hösten 2001, helt ny fasad, med Alcro Stugfärg.
    2016 målade jag huset igen, inte för att det egentligen behövdes, snarare för att piffa till nyansen.
    Jag tror inte man ska köpa den billigaste färgen.

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 018 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Vi har satt sibirisk lärkpanel på de delar av huset där vi inte har tegel. Denna behandlades med järnvitrol innan uppsättning. Trät är dock nu två år senare snarare brunt än grått. Inte det vi tänkte oss, men det passar ändå bra.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    På solsidan kommer alltid färgen att bli dammig , har oxiderat , och att då bara måla om den delen , är inget roligt med de skillnader i nyans som kommer fram

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vi har gran den är nog lite vitare än lärken , därav har eran blivit lite brunaktig , men vi behöver inte måla om något så länge vi lever enligt de kommentarer som kommit från olika håll , våran har övergått i någon blåsvart nyans , och lyser inte i naturen , utan smälter in där

7. dd88
    Medlem · Västra Götaland · 382 inlägg

dd88

Medlem
    Om en fasad måste målas om är inte relevant.

Som jag har förstått det så kommer obehandlad och sioo-behandlad panel få ungefär samma färg, men den sioo-behandlade panelen ska ha bättre skydd. Samtidigt så vet jag att en granne behandlade sin granpanel med sioo och har jätteproblem med mögel, de kommer troligtvis få byta allt. Men samtidigt så är det bara ett exempel, därför jag kollar här efter erfarenhet.

Sibirisk lärk behandlad med järnvitriol blir brun så det är inte intressant.

Redigerat 18 aug 2017 19:28
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.