Byggahus.se

Shuntar vi ut för lite?

1. cederbusch
    Medlem · Örebro län · 2 281 inlägg

cederbusch

Medlem
    Jag sitter och tittar på radiatorer och blir lite konfunderad. Det är effekten som förbryllar. Även om man räknar på en framledningstemp på 75 gr och drygt 20 gr i rummet, så blir effekten bara runt 6-800 watt på de storlekar jag tittat på.

Nu är det så att i vårt hus idag shuntar vi ut knappt 50 gr och då har vi ändå termostaterna ganska lite påskruvade. Och vi får det varmt hemma. Jag vill ju inte köpa ett för klent element, men har svårt att tro tabellerna.

Eller kanske är jag för insnöad på den effekt elradiatorer ger?! Har vi ngt att vinna på att shunta ut mer idag?

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 129 inlägg

Krilleman

Plumber
    Har du tänkt byta storlek på radisarna mot dom som redan sitter? Där har du ju en bra fingervinsning om vad som fungerar för dig!

3. cederbusch

cederbusch

Medlem
    Nej det har jag ju inte förstås. Det är nog bara jag som övertolkar betydelsen av wattalet,

4. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 129 inlägg

Krilleman

Plumber
    Om du är osäker så köp något större eller byt till något tjockare, alltså välj 22 istället för 21! Då orkar som sagt radiatorerna lite mer vid låga temeraturer!

5. cederbusch

cederbusch

Medlem
    Har jag gjort. Och jag tror egentligen att det räcker. men det visar sig. Tycker bara att det är märkligt att det ska vara så krångligt och besvärligt för vanligt folk att förstå.

Vi använde dessutom en beräkning som flera länkar till där vi räknade på vad vi skulle behöva i effekt. Och det var knapp 1 kw. Men en radiator med den effekten täcker ju halva väggen. Samtidigt hittade jag en annan återförsäljare som hade angett ett annat sätt att räkna och då kan det element i den storleken (22) jag valt ge mer än 1 kw. Så jag misstänker helt enkelt att det är olika sätt som man märker ut effekten på. Och jag fattar bara inte hur man ska läsa tabellerna.

6. O
    Medlem · Örebro · 754 inlägg

obba

Medlem
  7. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem
    Börja med att öppna alla termostater. Shunta sen ner så du får bra temp i rummet.
    Undersök hur varma radiatorerna blir. Då har du en fingervisning om de kommer att räcka då det blir riktigt kallt ute.
    Om de exempelvis vid 0 grader utetemp är ca 15 grader varmare än rumstemperaturen så behöver de vid -20 grader utetemp vara ca 30 grader varmare än rumstemperaturen (OBS bara en fingervisning, inga exakta värden)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.