2 682 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Shunt eller växelventil
Hej
Har haft en firma hemma som kollat på att byta värmepump, han hävdar att Shuntventil som CTC I 250 har är bästa lösningen för mitt hus. Som är ett gammalt hus, han kallar mina rör för klena och trögt eftersom huset haft oljepanna en gång i tiden. Men jag förstår honom inte riktigt alla innedelar oavsett märke har väl shunt på framledningen? Han säger att alla andra har växelventil? Är det så mycket sämre för mitt system?
Har haft en firma hemma som kollat på att byta värmepump, han hävdar att Shuntventil som CTC I 250 har är bästa lösningen för mitt hus. Som är ett gammalt hus, han kallar mina rör för klena och trögt eftersom huset haft oljepanna en gång i tiden. Men jag förstår honom inte riktigt alla innedelar oavsett märke har väl shunt på framledningen? Han säger att alla andra har växelventil? Är det så mycket sämre för mitt system?
I stort sett alla värmepumpar har växelventil för att kunna arbeta med högsta möjliga verkningsgrad mot värmesystemet som kanske behöver 35 grader. När växelventilen ställer om till varmvatten så sjunker verkningsgraden p.g.a. att temperaturen blir ca 55 grader. Numera klarar många värmepumpar att ge upp till 65 grader men det ger sämre verkningsgrad fast är ju ändå betydligt bättre än att köra bara på el-patronen.
Man kan komplettera en vanlig vp med växelventil och helt flytande kondensering med en arbetstank då får vp mera vatten att jobba med samt att vp får sitt rätta flöde och rad systemet får sitt rätta flöde. Även Ctc har växelventil numera men har även en shunt på vissa modeller men tyvärr gör det att volymen vp jobbar mot blir i minsta laget och ofta får dom lite onödigt många start stop.
Okej men skulle du säga att växelventil kommer fungera dåligt i mitt system? Vart menar du att shunt:en sitter? Alla har väl shunt ändå på framledningsröret?S smurfen72 skrev:Man kan komplettera en vanlig vp med växelventil och helt flytande kondensering med en arbetstank då får vp mera vatten att jobba med samt att vp får sitt rätta flöde och rad systemet får sitt rätta flöde. Även Ctc har växelventil numera men har även en shunt på vissa modeller men tyvärr gör det att volymen vp jobbar mot blir i minsta laget och ofta får dom lite onödigt många start stop.
De flesta moderna värme pumpar saknar shunt man kan enkelt påstå att dom tillverkar den framledning som huset behöver just för stunden endera genom att starta resp stoppa eller på inverters som går ner i varvtal. Har man väldigt klena rör där det troligtvis inte går att få till det ofta ganska höga flöde en vp vill ha så får man endera skaffa en klen vp som behöver mindre flöde och spetsa med elpatron eller så skaffar man en större vp och installerar en arbetstank då kan vp ha sitt höga flöde mot tanken och huset kan få sitt lägre flöde från tanken genom egna anslutningar och egen cirkpump. En ctc vp med shunt har inbyggd liten arbetstank och därför klarar den av ett radiator system med lågt flöde men jag tycker dom har så pass mycket andra nackdelar så jag skulle välja en annan vp och en arbetstank. En arbetstank kan vara på 100 liter men gärna större 300 liter är bättre eller så köper man en beg 500 liters acktank den behöver troligtvis inte ens vara isolerad om den ska stå där din gamla oljepanna stog så behöver du säkert lite extra värme läckage där när oljepannan försvinner.
S smurfen72 skrev:De flesta moderna värme pumpar saknar shunt man kan enkelt påstå att dom tillverkar den framledning som huset behöver just för stunden endera genom att starta resp stoppa eller på inverters som går ner i varvtal. Har man väldigt klena rör där det troligtvis inte går att få till det ofta ganska höga flöde en vp vill ha så får man endera skaffa en klen vp som behöver mindre flöde och spetsa med elpatron eller så skaffar man en större vp och installerar en arbetstank då kan vp ha sitt höga flöde mot tanken och huset kan få sitt lägre flöde från tanken genom egna anslutningar och egen cirkpump. En ctc vp med shunt har inbyggd liten arbetstank och därför klarar den av ett radiator system med lågt flöde men jag tycker dom har så pass mycket andra nackdelar så jag skulle välja en annan vp och en arbetstank. En arbetstank kan vara på 100 liter men gärna större 300 liter är bättre eller så köper man en beg 500 liters acktank den behöver troligtvis inte ens vara isolerad om den ska stå där din gamla oljepanna stog så behöver du säkert lite extra värme läckage där när oljepannan försvinner.
Okej jag hade gärna kört på ctc:n dock faller den bort då den inte kan producera kyla. Men vilka fler nackdelar har den? Vilket märke/modell hade du gått på? Har kikat på nibe/bosch
Tyvärr har dålig koll på luft vatten vp vet inte vilka som är bra men även ctc har ju modeller som jobbar direkt mot rad systemet men det är nog inte lämpligt i ditt fall. Vill du ha kyla varför inte välja bergvärme och få kyla från borrhålet utan att köra kompressor.
Krångligt att hålla på med borrning och det gäller kedjehus så begränsat med yta.S smurfen72 skrev:
Vet inte om det är mera krångel med att borra än att få till en vettig uppställnings plats för utedelen till luft vatten vp vp med avlopp och ev värmeslinga. Det ev krånglet sköter ju borrfirman om och vill man ha kyla är ju bergvärme smidigt och resten av året ger det bättre cop samt troligtvis längre livs längd på grejerna.
Liknande trådar
-
Golvvärme i garage - shuntgrupp i bostadshuset eller i garaget
Värme allmänt -
Ny shuntstyrning eller smarta termostater
Värme allmänt -
En eller flera slingor för matning av golvvärmeshunt
Värme allmänt -
K-RTL Multibox eller LK Minikretsventil M5 i shuntlöst golvvärmesystem
Värme allmänt -
Termostat på shunt eller ej.
Värme allmänt