Byggahus.se
Finns möjlighet att styra en shelly enhet från annan shelly enhet?

Typ:
Släcka taklampa från rum 1 i rum 2.

Kalleohl Kalleohl skrev:
Finns möjlighet att styra en shelly enhet från annan shelly enhet?

Typ:
Släcka taklampa från rum 1 i rum 2.
Har en del Shellys men använder dem i Home Assistant. Dock är jag med i ett större forum på Facebook för deras produkter, och där ser jag ofta frågan komma upp.
Så jag vet att det går att styra en från en annan, utan att det behövs en mellanhand. Vet dock inte exakt hur, mer än att det handlar om HTTP-kommandon.

• Gilla
Kalleohl
  • Laddar…
B
  • Gilla
Kalleohl
  • Laddar…
Shelly i3 kan styra andra Shellys
https://shelly.cloud/products/shelly-i3-smart-home-automation-device/

Shelly Button kan även denna styra andra enheter.

Båda ovanstående kan även styra enheter från andra tillverkare via HTTP, MQTT eller CoAP kontrollerade enheter.

Jag styr tex enheter kopplade till mitt hemlarm med Shelly Button och Shelly i3 (krypterat givetvis).

// J

• Gilla
Kalleohl
  • Laddar…
J jayal1972 skrev:
[länk]

Båda ovanstående kan även styra enheter från andra tillverkare via HTTP, MQTT eller CoAP kontrollerade enheter.

Jag styr tex enheter kopplade till mitt hemlarm med Shelly Button och Shelly i3 (krypterat givetvis).

// J
J jayal1972 skrev:
[länk]

// J
J jayal1972 skrev:
[länk]

// J
Tänkte mig en "trapp funktion" . Med hjälp av 2 shelly produkter. För Att kunna styra 2 befintlig taklampor. 1 x brytare finns till varje. Tänkte byta ut båda till dubbla brytare.

Enklast är väl i så fall att sätta en shelly till varje lampa och skapa scener som gör att när ena lampan tänds så tänds den andra, när ena släcks släcks den andra, etc.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Kalleohl Kalleohl skrev:
Tänkte mig en "trapp funktion" . Med hjälp av 2 shelly produkter. För Att kunna styra 2 befintlig taklampor. 1 x brytare finns till varje. Tänkte byta ut båda till dubbla brytare.
Kalleohl Kalleohl skrev:
Låter som att Shelly 2.5 skulle passa. Då får du stödet för dubbla brytare samtidigt som du får relä till lampan den är kopplad till. Så använder du den andra brytare till att skicka signal till lampa nr 2.

Efterträdaren till Shelly 2.5 släpptes igår, den heter Shelly Plus 2PM. Inga svenska sajter säljer den ännu, men du kan beställa den från Shellys egna shop.
Jag hade nog hellre tagit den nya varianten framför Shelly 2.5, tanke på att Shelly 2.5 är ökänd för att bli ganska varm.

• Gilla
Kalleohl
  • Laddar…
V Vilse_i_Blekinge skrev:
Låter som att Shelly 2.5 skulle passa. Då får du stödet för dubbla brytare samtidigt som du får relä till lampan den är kopplad till. Så använder du den andra brytare till att skicka signal till lampa nr 2.

Efterträdaren till Shelly 2.5 släpptes igår, den heter Shelly Plus 2PM. Inga svenska sajter säljer den ännu, men du kan beställa den från Shellys egna shop.
Jag hade nog hellre tagit den nya varianten framför Shelly 2.5, tanke på att Shelly 2.5 är ökänd för att bli ganska varm.
V Vilse_i_Blekinge skrev:

useless useless skrev:
Enklast är väl i så fall att sätta en shelly till varje lampa och skapa scener som gör att när ena lampan tänds så tänds den andra, när ena släcks släcks den andra, etc.

?

Hej.Om jag har 511 shelly puckar hemma och ändrar lösenord till wifinätverket måste jag koppla upp telefonen mot varenda en och ändra lösenordet?Ellek kan man göre det centralt på något sätt?
Mvh

Hej.Timer,hur många sekunder kan man knappa in vid timer off/on max?
Mvh

R
Z zombi skrev:
Hej.Timer,hur många sekunder kan man knappa in vid timer off/on max?
Mvh
65535 sekunder verkar det vara.

En fråga innan jag beställer.

Denna (på bild) strömställare, där går den högra vippan till en takbelysning och den vänstra vippan till en trappbelysning.

Jag vill sätta en Shelly dimmer 2 bakom för att styra takbelysningen, då återfjädrande. Trappbelysningen tänker jag mig lämna ”orörd”. Skulle det kunna göras utan alltför avancerade kopplingar?

• Dubbel strömställare med höger vippan för takbelysning och vänster för trappbelysning på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nikno skrev:
En fråga innan jag beställer.

Denna (på bild) strömställare, där går den högra vippan till en takbelysning och den vänstra vippan till en trappbelysning.

Jag vill sätta en Shelly dimmer 2 bakom för att styra takbelysningen, då återfjädrande. Trappbelysningen tänker jag mig lämna ”orörd”. Skulle det kunna göras utan alltför avancerade kopplingar?
Ja, helst med nolla till dimmern, visst är det en trend brytare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.