Byggahus.se

Sfinx värmepump

1. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Såg just på sfinx hemsida att man börjat sälja luft/vatten VP, där man tänker sig att dessa skall kopplas in i solkretsen, dvs köras med glykolblandat vatten på hetsidan.
    Pumparna är alltså tänkta att gå i fast kondensering mot ackumulatortank, inkopplade på en solslinga i tanken "parallellt" med solfångarna som det verkar. Idén verkar vettig även om skissen på hemsidan är mer än lovligt schablonartad....

De har två varianter på VP en på Max uteffekt: 11.2kW
    Kompressoreffekt: 2.8kW för 24 000:- och en Max uteffekt: 6.8kW
    Kompressoreffekt: 1.6kW för 15 000:-. Nån som vet tillverkaren på dessa VP ? Hittade inget datablad på sfinx hemsida...

Lite undringar har man ju om pumparna tål trycket och ev tempskiftningar i solkretsen ? Och om det inte behövs lite annorlunda speciella inkopplings/styrsystem pga detta...

2. G
    Medlem · 24 inlägg

gotavi

Medlem
    Funderar på att installerar en Nibe 2025, men när man ser prisskllnaden mot en v-pump från Sfinx så kanske man ska chansa på en "Kina-pump".

Iden att koppla via solslingan verkar helt rätt. Med glykol i vattnet till värmepumpen behöver man inte vara orolig för "sprängd" värmepump vid längre strömavbrott under vinterhalvåret.

Någon som har erfarenhet av pumpen från Sfinx?

Redigerat 7 mar 2009 14:29
  3. B
    Medlem · Skåne · 1 inlägg

Byggersjälv

Medlem

Kommer mer info.

Såg också dessa värmepumpar från Sfinx. Då jag har ett komplett solsystem från denna leverantören ringde jag och kollade vad det är för något. De håller på att testa och kommer med mycket mer information inom ett par veckor. De hade precis fått hem dessa och skulle själv utvärdera dessa lite.

Men det ser ju mycket lovande ut och en angenäm prisbild!

4. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem
    Njae, så märkvärdigt tycker jag inte det är.
    Jag var på studiebesök på Energisparnord och de har en Luft/Vatten värmepump som ger 10 kW. Då jag var där var det -10 grader och den gav 5.5 kW vid 55 grader i radiatorkretsen.
    Konsumentpris med styrsystem och ackumulatortank ligger på 55.000:-
    Ni som funderar på Luft/vatten värme. Tänk på att köpa en maskin som ger tillräckligt med effekt vid minusgrader. 6 kW blir lätt 3 kW då värmen behövs.

5. M
    Medlem · 25 inlägg

mrlillebill

Medlem

Har någon fått mer information om detta paket, funderar själv på detta till huset i Skåne som renoveras. Tycker ni att Sfinx "accumulatorpannepaket" är välbalanserat eller skall man skaffa en större pump/ paneler och eller acc tank?

6. G
    Medlem · 24 inlägg

gotavi

Medlem
    Nån som vet något om Solar-Teknik "www.solar-teknik.com", tittar man på produktbilder, så påminner dom mycket av dom bilder som Sfinx har på sin sida. Det kanske är samma tillverkare av solfångare m.m. Prisnivan verkar ligga lite under Sfinxs priser.Hittar dock inga priser på värmepumparna.

7. M
    Medlem · 25 inlägg

mrlillebill

Medlem

Och vad hände...

Hallå,

har någon hört något mer om den utvärdering som Sfinxen har gjort, eller tänkte göra?
    Det vore roligt att höra om konceptet är tillräckligt bra eller inte? Det finns några andra trådar som tar upp fast kondensering och även varma sidans värmeväxlare utomhus, så lite fakta vore väldans bra.

8. P
    Medlem · Stockholm · 2 203 inlägg

PST

Medlem
    Någon som köpt & provat Sfinx-luft/vatten pump ännu ????

9. thojak
    Medlem · Bohuslän · 158 inlägg

thojak

Medlem
  10. thojak
    Medlem · Bohuslän · 158 inlägg

thojak

Medlem

Sfinx ackumulatorpanna

Har beställt ackumulatorpanna(med 11kW LVVP) från Sfinx till nybyggt garage. Hus nästa år.. Kulvert och husplatta finns.

Ska hämta hela anläggningen i Åsa i september i år blir det väl gissar jag. Sen blir det väl att riva sig huvet en del när man ska koppla ihop det hela förstås... ;)

Nån mer i samma sits eller som nyss har gjort samma sak?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.