Byggahus.se

Servitut utfartsändamål

1. M
    Medlem · 1 029 inlägg
    Jodå nog fanns det alltid..
    Men det man hade gjort var att ändra så att min mark var bara till hälften delad i åkern på kartan, men i verkligheten sprang där statsfolk på semester och cyklade där ingen väg skulle ha funnits.

Det ändrades till som det skulle ha varit.
    Och nu är allt borta.
    Har fortfarande en massa gamla servitut som gäller 13 stycken vattenledningar efter
    Kommunen hade boenden för flyktingar ovanför... Det är ett elände att reda ut..
    Och några andra som gäller gångtunnel..
    Sedan är det ju de som är av något att ha iallafall..
    Som elnät, avlopp, vattenledning, gångväg, busshållplats, vägar till stugor mm..

• Laddar…
  2. N
    Medlem · 685 inlägg

Nils ST

Medlem
    Jag står nog fortfarande fast vid att du inte riktigt har stenkoll på vad du pratar om även om du gör ett gott försök.

Jag förklarar gärna för dig om du är intresserad men jag får för mig att du redan har din bestämda uppfattning om vad som hänt och kommer inte att ändra på den även om det inte riktigt hänger ihop.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 1 029 inlägg
    Jaså.. Det var kul iallafall när ordförande för vägföreningen stod och gapade om deras servitut.. Några månader senare var hela stigen och övergången väck.. :crysmile::rofl:

4. N
    Medlem · 685 inlägg

Nils ST

Medlem
    Ja, ta bort en stig kan man väl göra oavsett? Frågan handlade väl om LM bara plockade bort ett servitutet eller inte. Lantmäteriet tar inte bort några stigar vad jag vet, det antar jag att du gjorde själv....

5. M
    Medlem · 1 029 inlägg
    Ja i verkligheten.
    Men på kartan över fastigheten så försvann också den i ritade stigen och övergången...

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 284 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Men det fanns ju inget gällande rättighet för vägen, det var bara ordföranden som var felinformerad. Sen förvaltar vägföreningar om de är riktiga samfällighetsföreningar (inte bara nån privat hittepåförening som kallar sig för vägförening) inte servitut utan gemensamhetsanläggningar.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · 685 inlägg

Nils ST

Medlem
    Ja möjligtvis i registerkartan, som inte har någon juridisk verkan.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 1 029 inlägg
    De hade aldrig något med denna eller detta att göra.. De använde den bara till att gå eller köra atv på..
    Men var väldigt kaxiga så länge det varade...

• Laddar…
  9. N
    Medlem · 685 inlägg

Nils ST

Medlem
    Och de kunde dom då göra eftersom det tydligen var ett tidsbestämt servitutet det var frågan om och då upphörde ju rättigheten långt tidigare bara att den legat kvar i kartan...

10. M
    Medlem · 1 029 inlägg
    Det var ju roligt att ha idioter som kastade sten på fars traktor.. Cyklade runt i åkern..
    Sprang och körde som galningar mm..men helt klart var det ju att det var far som gjorde fel...

Han trodde ju på kartan... Och även dessa idioter... Tog slut på allt sånt här när jag köpte... Då åkte packet åt helvete....

11. matbir
    Medlem · stockholm · 24 inlägg

matbir

Medlem
    Eller låt garaget också var inhägnat, enligt nötegårdsgubben, så slipper du grannens hund i din bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.