1 448 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Servitut mot markägarens vilja
Hej på er!
Såg denna artiklen:
http://www.lantbruk.com/servitut-mot-markagarens-vilja/2011-10-14
Är lite nyfiken på vad ni här på forumet har att säga om detta?
Kom med kommentarer.
Såg denna artiklen:
http://www.lantbruk.com/servitut-mot-markagarens-vilja/2011-10-14
Är lite nyfiken på vad ni här på forumet har att säga om detta?
Kom med kommentarer.
Det var ingen rolig läsning. Väldigt konstiga argument med."Han hade frågat den han trodde ägde fastigheten." Är det ett skämt eller? Den kan ju alla dra om dom vill. Tycker det är för jävligt.
Samtidigt har jag en tvist själv med ett kommunalt bolag som lagt ner sin fjärrvärmeledning genom min tomt. Så jag hoppas inte mitt ärende slutar så här.
Samtidigt har jag en tvist själv med ett kommunalt bolag som lagt ner sin fjärrvärmeledning genom min tomt. Så jag hoppas inte mitt ärende slutar så här.
Tyvärr har antagligen Lantmäteriet gjort åtminstone delvis rätt. Avsikten med officialservitut är ändamånsenlig markanvändning och kan inte en fastighet användas utan servitutet så får LMV tvinga det på markägaren.
Sedan kan man fråga sig om en infiltration verkligen var den enda lösningen, argumenten mot att installera en tank var tämligen svaga i artikeln.
Själva råkade vi också ut för att det helt plötsligt dök upp en infiltration, men då placeringen på vår mark inte var nödvändig för grannen fick dom göra en ny på ett annat ställe trots att dom kämpade emot med näbbar, klor, Länsstyrelsen och advokater. Det fanns helt enkelt inte grund för ett officialservitut i vårt fall.
Sedan kan man fråga sig om en infiltration verkligen var den enda lösningen, argumenten mot att installera en tank var tämligen svaga i artikeln.
Själva råkade vi också ut för att det helt plötsligt dök upp en infiltration, men då placeringen på vår mark inte var nödvändig för grannen fick dom göra en ny på ett annat ställe trots att dom kämpade emot med näbbar, klor, Länsstyrelsen och advokater. Det fanns helt enkelt inte grund för ett officialservitut i vårt fall.
Men i detta fallen vill ju markägren ha annan användning för markbiten, bla. som en utfartsväg för skog vid en kommande avverkning om jag minns rätt.mycke_nu skrev:
Tar man ingen som helst hänsyn till markägarens markanvändning?
Vad händer när markägaren gör sin avverkning och kör öer infiltrationen och kör söner den, är markägaren då skyldig att återställa?