Servitut för infartsväg

1k läst  12 svar

1. B
    Medlem Nivå 2
    Ytterliare en fråga om servitut.
    Det är skrivet i och med en avstyckning 1971.
    Det är en äldre fastighet som delats i två. Båda bebyggdes av mej och min granne något år efter styckningen.
    Nu har grannen sålt och nya flyttat in. Trevliga personer som vi inte har några problem med . Men det är en sak som bekymrar mej och som jag tycker är jobbig att ta upp. Jag har trott att jag kan disponera servitutsområdet som är markerat. Grannen har börjat ställa sin släpvagn i den inre triangeln. Den hamnar också lite in på vår tomt.. Vad gäller om de 'trianglarna' som är utritade på kartan vid avstyckningsförrättningen.
    Bifogar bild och text.
    upload_2019-6-8_17-25-57.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-6-8_17-27-18.png

mvh
    Bosv

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Fastighet A har rätt att använda servitutsområdet över stamfastigheten (B) som väg, så då får inte B parkera på området och därmed hindra vägutnyttjandet. A får inte heller parkera där, då det är ett vägservitut, inte ett servitut för att parkera fordon eller släp. Varken A eller B får parkera på den andres mark utan tillstånd, varken inom eller utom servitutet.

Inte för att det spelar någon roll för tolkningen, men är du A eller B?

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 18
    De trianglarna är avsatta för tillfartsvägen. Den ska inte användas som parkering.

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Servitutsområdet ägs av stamfastigheten. Den avstyckade fastigheten A får använda området som tillfartsväg. Stamfastigheten får inte blockera vägen genom parkering. Den avstyckade fastigheten A för inte parkera på området som ju tillhör stamfastigjeten, parkering ska ske på egen tomt.

5. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Ett tillägg är att man numera försöker undvika servitut av de skäl som diskuteras här, det skapar oklarheter. Idag skulle nog avstyckningen ha gjorts så att den avstyckade fastigheten A hade ägt infarten som en skafttomt, då är allt tydligt om vem som får köra och parkera.

6. D
    Medlem · Nivå 18
    Nej, det är inte otydligt.

• Laddar…
  7. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Stämmer kanske bra i teorin att det är tydligt , men upprepade frågor här och på andra håll finns ändå. Därför gör man tomtdelningar där var och en har utfart över sin egen tomt numera

8. E
    Medlem · Nivå 21
    Det beror väl helt på vart tomten ligger, det är inte alla tomter som ligger i villaområden i tätorter.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Nån undrade, jag har fast A.
    Jag behöver den inre triangeln för att parkera min bil på ett enkelt sätt (på min tomt).
    På den yttre triangeln står alltid grannens bil. Detta innebär att jag måste be honom flytta den när jag skall in med en släpvagn eller min lastbil. Har inga större problem med det, är bara orolig om han inte är hemma när jag ska in. Vi är inte osams alls och han flyttar utan knorr. Men jag känner olust för att påtala vad som gäller.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Han får inte stå där, det borde gå att förklara ditt problem på ett trevligt sätt

• Laddar…
  11. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Som Harry skriver , detta område är avsatt som väg som ska vara tillgänglig. Då är det inte tillåtet med parkering. Hoppas du kan förmedla detta på ett bra sätt

12. R
    Medlem Nivå 1
    Detta är på inget sätt en ovanlig lösning och det sker även idag att det görs på detta sätt. Ett problem med servitut är att det det uppstår en oklarhet vem som ansvarar för vad. A har rätt att använda servitutsområdet och stamfastigheten får inte hindra. A kan dock inte kräva av stamfastigheten att denne skottar snö, eller vice versa. I normala fall löses detta i goda grannars lag. Servitut löser inte heller vem som ansvarar den dagen vägen behöver renoveras.
    En lösning är att bilda en gemensametsanläggning där det framgår att båda fastigheterna ha en andel var och därmed ansvarar både för skyldigheter och rättigheter. Tyvärr dyr och lite omständligt.

13. E
    Medlem · Nivå 21
    Den som underhåller vägen är den som har behov av den och nyttjar den dvs den som fått servitutet
    . Nyttjar man inte vägen så kan man ju inte behöva underhålla den

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: