14 758 läst · 62 svar
15k läst
62 svar
Serviceman hade med sig fel material, betala för dubbla resor?

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 579 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 579 inlägg
Ska tillägga också att jag gjorde materialval som var en bra bit dyrare än ”standard” då det rörde sig om sk slottsventiler från MMA som kostar skjortan (men är väldigt snygga). Rimligheten går ju såklart diskutera då jag betalade 1400 via röris och på rinkaby kostar de 998.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Ang, timpriset för VVS. Jag fick min bergvärmepump reparerad i somras. jag blev lite chockad över timpriset 850/h plus moms. Men det betalades fullt ut av försäkring.
Jag har inte anlitat VVS i någon större omfattning tidigare. Men jag kan iofs. tycka att det inte är helt orimligt för en service insats. Service innebär korta arbeten, där en firma måste ställa upp med kort varsel. Sådant ger per definition mycket död tid som inte kan debiteras, därmed är det rimligt med högre timersättning. Sedan tycker jag iofs. att 850 plus moms är sanslöst högt.
Jag har inte anlitat VVS i någon större omfattning tidigare. Men jag kan iofs. tycka att det inte är helt orimligt för en service insats. Service innebär korta arbeten, där en firma måste ställa upp med kort varsel. Sådant ger per definition mycket död tid som inte kan debiteras, därmed är det rimligt med högre timersättning. Sedan tycker jag iofs. att 850 plus moms är sanslöst högt.
Rörisarna vi anlitar på jobbet ligger i det segmentet 800 + moms.H hempularen skrev:Ang, timpriset för VVS. Jag fick min bergvärmepump reparerad i somras. jag blev lite chockad över timpriset 850/h plus moms. Men det betalades fullt ut av försäkring.
På ett sätt blir det rimligt när de löser problemen på studs när man ringer. Tiden det kostar när ett projekt blir stillastående blir helt klart högre än att betala den kostnaden. Sen borde det självklart gå att förhandla om det är ett planerat längre projekt med fasta tidsramar.
Liknande trådar
-
Pelletsbrännare PX21 (KMP3) stänger av sig, död display
Ved, Pellets, Flis -
Hur hade det gått att laga denna skada?
Möbelsnickeri -
Felsöka golv som rest sig
Golv -
Takomläggning resultat, fackmannamässigt utfört?
Tak & Vind -
Trasig ny Stiga gräsklippare Combi 55 SQ - finns servicemanual?
Trädgård allmänt