Serviceman hade med sig fel material, betala för dubbla resor?

11k läst  61 svar

1. Jonathan Johansson
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag anlitade en firma för att få hjälp med att laga vårt SPA-bad som jag själv lyckades ha sönder när jag hade lite otur...

Jag hade kontakt med firman och skickade bilder och info på den trasiga delen och en serviceman kom ut för att byta delen. Efter en liten stund upptäcker han att den beställda och medhavda delen inte kommer att passa och arbetet avbryts.

Ny del beställs, en vecka går och firman hör av sig att den nya delen också var fel så det kommer dröja ytterligare några dagar för att förhoppningsvis få hem en ny korrekt del på tredje försöket.

Hur som helst så är nu delen bytt och fakturan har kommit.
    Löpande arbete 5h á 850:- ink. moms.
    Servicebil 1 st. á 600:-

Servicemannen har varit hos oss i totalt 2h.
    Restiden är enl. min uppskattning 45 min enkel väg. Så då får jag det till att firman har fakturerat mig 3h för restid, alltså två tur och retur resor.

Tycker ni att det är rimligt att jag skall betala för båda resorna för att firman inte har klarat att få fram rätt delar?

2. R
    Medlem · Nivå 10
    ???

3. M
    Medlem · Nivå 7
    Det låter som en gråzon.

Om teknikern som var ute fick tag på fel artikel på grund av att dina bilder var för dåliga eller du missade någon kritisk information förstår jag varför det blev två resor.

Det kan även vara så att det fanns flera artiklar som kan ha orsakat felet och den det ”brukar vara” var det inte i ditt fall....

Du kan alltid bestrida eller så försöker du med 50/50 på en av resorna dvs du betalar 3 av 4 sträckor.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror iofs. Att om du har 45 minuters körväg från firman, så blir det troligen avrundat till en timme. Du från räkna med lite overhead tid för att ta ur rätt material, kansuke lasta in rätt verktygsuppsättning osv.

Vd gäller ansvar för att det blev fel material. Om din bild ex. visar en trasig kran, men avvikelsen i delen ligger innanför panelen, så har nog firman gjort vad de kan för att gissa vad som skall med.

5. V
    Medlem Nivå 7
    Resor är enligt din uppfattning 45 min enkel väg. Alltså minst 1,5h kanske tillochmed 2h.
    Sen 2 timmar arbete på det samt hämtning/beställning av delar och pappersarbete 1 timma.
    Totalt 5 timmars samt 1 bil.

I min mening känns det som det stämmer.

6. Jonathan Johansson
    Medlem Nivå 1
    Jag kan inget om SPA-bad och förväntar mig att dom som kan något om det ställer dom frågor som krävs för att få fram rätt delar. Delarna som krävdes kostade totalt 245:-

Det är ju småsummor det handlar om men det har varit mycket oväntade utgifter med huset denna månaden så jag är lite tjurig.

• Laddar…
  7. E
    Medlem Nivå 1
    Det inte bara teknikerns tid du måste betala för. Du ska också betala för den som ska hantera beställningen av reservdelen, mottagningen av reservdel samt för beredning av jobbet.

• Laddar…
  8. F
    Medlem Nivå 10
    Om man tar 850 kr/tim så är det enligt mig enbart tiden för reparationen som ska räknas. Det administrativa arbetet ska ingå som en del av overheaden som är inbakad i det timpriset. Jag betalar inte mycket högre timpris för högt kvalificerade civilingenjörer som gör konstruktionsarbete, och då betalar jag bara för tiden för arbetet de utför och inte för deras resor till vårt kontor och inte för konsultfirmans pappersarbete. Det är verkligen upp-och-ned-vända världen om en reparatör tar nästan samma timpris och dessutom fakturerar tiden för administrativt arbete.

9. SKJB021
    Husägare Nivå 4
    Detta är ungefär som fenomenet att man aldrig ska städa utan att frun ser det, för då räknas det aldrig.

Bara för att du inte sett det så har givetvis teknikern beställt och hämtat reservdelar för att kunna hjälpa dig.

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 3
    Hur mycket verktyg har en civilingenjör?

11. SKJB021
    Husägare Nivå 4
    Jag har väldigt mycket verktyg och även extremt dyr programvara.

12. M
    Medlem Nivå 1
    Om han gör det han utgör sig för att göra kan man anta att han har ett tillräcklig antal (-:

13. SKJB021
    Husägare Nivå 4
    Håller med om orimliga timpriser för hantverkare.

Håller dock inte med om overheaden, jag anser att de beror på om det är fastpris eller löpande eller annan överenskommelse. Teknikern ska ju inte behöva åka ut gratis på ett beställt jobb för att fastställa felet.

• Laddar…
  14. K
    Medlem Nivå 1
    Vi har mätutrustning för ca 150 000, som måste omkallibreras varje år för 50, för inmätning varpå licensen för programvaran kostar va 50 000/ år. Men man har inte så mycket skruvdragare det är ju klart.

15. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Jag köper att jag ska betala för teknikern och hens restid och även ihopplock av saker som behövs för arbetet, men om någon ska fakturera även för annan personal på kontoret och för fakturahantering så ska de säga till innan, annars utgår jag ifrån att det ingår i priset, precis som det gör i andra sammanhang.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: