Lägger om taket på bostadshuset med betongtegel (jönåker) men nu när jag testar pannor på löst monterad bärläkt så ser man in under pannorna på ett sätt som inte direkt är vackert.
Taket är 26 grader.
All läkt är 25x45 och takfotsläkten sitter på högkant.
Även där hängrännan ligger dikt an mot takfotplåten så ser "glipan" gigantiskt ut.
Har experimenterat med att dra ned pannraden 3-4 cm men då börjar den närma sig yttre kanten på hängrännan.
Nu finns det 5'11 olika skolor på detta, det finns säkert ett rätt sätt i AMA.
Men enligt mig som inte är fackman på något sätt så kan man skippa fotplåten på råsponten, i alla fall med den taklutningen. Istället kan man sätta fotplåten på den sista bärläkten så den går ner i rännan. Men då ska man helst ha bockade krokar på bärläkten också så att rännan kommer högre upp. I ditt fall ser det ut som att hängrännekrokarna sitter på takfotsbrädan?
Du har gjort helt rätt, men estetiskt är det inte snyggaste lösningen. Antingen målar du bärläkten svart eller så beställer du en fotplåt med längre droppkant av plåtslagare som går ändå ner i rännan. Det blir lite dubbelt med plåt men du slipper ju glipan.
Men när jag synar bilderna så ska ju fotplåten vara under underlagspappen, eller ser jag fel
Stämmer att fotplåten ligger under underlagspappen. Teglet sticker i nuvarande testläggning ut ca 3 cm över "knixen" på takfotsplåten.
Inga krokar är monterade utan är tänkta att sitta i takfotsbräda monterad i 27 gradig vinkel mot takstolarna.
Vill helst ha takfotsplåt in i ränna (AMA) men vet att det finns andra skolor som jag gärna kan tänka mig använda om det löser mitt problem.
Får kanske leka lite till med "byggklotsarna" på taket...
Nu såhär i efterhand så är det mycket snyggare om du fixar krokar hos plåtslagaren som du sätter i bärläkten och får upp rännan högre upp och sen drar ner en kortare plåt i rännan. Kollade hos en kompis som gjort som du, blir väldigt mycket plåt längst ner i fallet på hängrännan. Men har du redan köpt massa krok så kör ändå.
Lägger om taket på bostadshuset med betongtegel (jönåker) men nu när jag testar pannor på löst monterad bärläkt så ser man in under pannorna på ett sätt som inte direkt är vackert.
Taket är 26 grader.
All läkt är 25x45 och takfotsläkten sitter på högkant.
Även där hängrännan ligger dikt an mot takfotplåten så ser "glipan" gigantiskt ut.
Har experimenterat med att dra ned pannraden 3-4 cm men då börjar den närma sig yttre kanten på hängrännan.
Några idéer, kommentarer eller förslag?[bild] [bild] [bild]
Slit bort den nedersta läckten och sätt en 45*95. Sen sätter du kroken i den på cc 60. Första och högsta kroken ska vara precis under pannans högsta punkt. Mvh
Slit bort den nedersta läckten och sätt en 45*95. Sen sätter du kroken i den på cc 60. Första och högsta kroken ska vara precis under pannans högsta punkt. Mvh
Efter lite googlande började jag inse att en regel 45x95 eller x120 istället för takfotsläkt antagligen är lösningen.
Efter lite googlande började jag inse att en regel 45x95 eller x120 istället för takfotsläkt antagligen är lösningen.
Exakt, kommer bli super. Vill du vara riktigt seriös så fräser du ner kroken i regeln och sätter en fotplåt över detta. Din lokala plåtslagare tillverkar allt till dig om du frågar hur du ska måtta och bjuder på lite förfriskningar
På vårt gamla torp hamnade jag i liknande situation men efter att ha målat takfotsläkten med svart linoljefärg blev det kanon. Kanske inte världens tekniskt sett bästa lösning men torpet är från 1800-talet så känns rätt.
På vårt gamla torp hamnade jag i liknande situation men efter att ha målat takfotsläkten med svart linoljefärg blev det kanon. Kanske inte världens tekniskt sett bästa lösning men torpet är från 1800-talet så känns rätt.
Kan vara ett bra alternativ för mig då även detta är ett 1800-tals torp. Tack!