Har nyligen köpt en bostad byggd på 60-talet och oroar mig för radon, ser detta ut att kunna vara s.k blå betong?

• Hand håller två stycken gråa betongbitar för att undersöka möjlig blå betong och radonrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett bit av gråaktigt material som kan vara blå betong, med tanke på oron för radon i bostaden från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej

• Gilla
majling
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nej
Någon aning om vad för material det skulle kunna vara? Ser det ut att vara en lättbetong?

Bästa svaret

Helt vanlig betong från 60-talet
Vart har du funnit den?
Och framförallt sluta läs och oroa dig för allt möjligt som eventuellt kan dyka upp.
Blå ytong är poröst och det finns inga synliga stenar i materialet och det är så lätt att det flyter

• Gilla
majling
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Helt vanlig betong från 60-talet
Vart har du funnit den?
Och framförallt sluta läs och oroa dig för allt möjligt som eventuellt kan dyka upp.
Blå ytong är poröst och det finns inga synliga stenar i materialet och det är så lätt att det flyter
Jag är lite nojjig av mig (liten bebis hemma) och okunnig i området, tack för att du botade mig :)

M majling skrev:
Jag är lite nojjig av mig (liten bebis hemma) och okunnig i området, tack för att du botade mig :)
Finns mycket andra grejer som är farligare för en bebis än vad huset är byggt av.
Förövrigt är bebisar väldigt tåliga varelser, får dom bara mat, sömn och omvårdnad så växer dom och frodas lyckligt ovetande om föräldrarnas oro :)

M majling skrev:
För att lugna ännu mer så man man ju säga att röka är ungefär 10 gånger farligare än förhöjda radonvärden i sin bostad, förutsatt att du redan är rökare. Är du ickerökare så kan du troligen leva i en bostad med förhöjda radonvärden utan att märka av det alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.