Hej!

En skitsak, kanske ;)

Vet att detta varit uppe tidigare, men jag har inte hittat några direkta lösningar på problemet (kanske inte finns). Har just köpt ett sommarhus med Separett Villa och tycker att det bokstavligen luktar skit på tomten. Det som förvånar mig är att tillverkaren verkar helt ovetande om problemet för på deras sida hävdas bestämt att urinseparerat avfall inte luktar. Antingen har jag väldigt känslig näsa eller så ljuger Separett grovt för jag anser att 1/4 av tomten är "kontaminerad" av latrinlukt, lite beroende på vindar. Mycket otrevligt när man sitter i trädgården med den nybakade sockerkakan ;)

Evakueringsröret sitter knappt 2 m upp på fasaden och min tanke var att montera ett plåtrör i anslutning till detta utblås och leda upp mot taket. Kan detta vara en lösning? Annars ser jag ingen annan utväg än att byta säck åtminstone varje vecka...

Som det är nu skulle jag föredra ett vanligt utedass, där har man iaf lukten en bit från huset och inte alldeles inpå husknuten...

Hälsningar
Anders

Om det är luftaren du menar så skall den helt klart vara högre än 2 meter. Upp på hustaket med den.

Mvh Andreas

Du har rätt! Jag har exakt samma problem hemma och vi håller på att ge upp. Vi förlängde även skorstenen så att det ligger mer än en meter ovanför högsta taknocken..men ändå luktar det på tomten och lite inne inte så farligt men ändå..Jag kollade hos några grannar där luktar det inte allls. Någonting stämmer inte här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.