Byggahus.se

Separation, gäller doldafelförsäkringen?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte ett hus för några år sedan med min dåvarande partner. Försäkring mot dolda fel tecknades i samband med köpet och denna gäller, tidsmässigt sett, fortfarande.

Efter en tid tog förhållandet slut varvid jag köpte hennes tredjedel av huset, jag har alltså varit ägare till, minst, 2/3 hela tiden.

Under vintern har ett dolt fel upptäckts, Det är besiktigat och konstaterat av behörig besiktningsman. Min fråga är; Gäller fortfarande försäkringen? Är lite orolig eftersom den ena parten försvunnit.

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Den borde gälla. Men dom kommer kräva den förre ägaren på felet.

Vad är det för fel?

3. L
    Medlem Nivå 1
    Läckage från taket in i huset.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Men vad var det för försäkring?

Det normala är att en doldafelsförsäkring tecknas av säljaren. Den skyddar säljaren mot skadeståndsanspråk från en köpare.

Dvs. OM du hittar ett fel som kvalar in som dolt fel, så är säljaren ersättningsskyldig, om han sedan betalar själv, eller har en försäkring som täcker spelar ju inte så stor roll.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Kanske var lite otydlig. Det är säljaren som tecknat försäkringen. Min oro är att den inte gäller då ännu en "försäljning" ägt rum då jag köpte mitt ex andel. Men det är ju inte en hel försäljning...

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo, säljaren är ju ansvarig för dolda fel i 10 år oavsett hur många ägare det är emellan.

Nu är ju också frågan om du verkligen "köpte" en del från din fru/sambo. Vanligen gör man ju en bodelning vid en separation. Det är inte samma sak som en försäljning. Dels slipper man då betala stämpelskatten för lagfarten, bara en adm. avgift på ca 800kr. Dels räknas det inte som en försäljning skattemässigt. Så OM du tagit över huset genom bodelning så får du skatta som om du själv ägt huset hela tiden, den dag du säljer.

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Men varför bryr du dig om säljarens försäkring gäller? Oavsett får du ersättning om det är ett dolt fel, försäkringen hjälper endast säljaren inte dig. Att få rätt att det är ett dolt fel är samma oavsett försäkringen eller inte.

8. L
    Medlem · Nivå 8
    Fast det gäller ju att säljaren har pengar. Det är ju inte helt ovanligt att folk inte har råd att betala sina skulder. En försäkring förbättrar ju läget på den fronten.

9. H
    Medlem · Nivå 19
    Men vad händer om han inte ens har råd med självrisken då?

10. K
    Medlem · Nivå 9
    Inte riktigt. Med försäkringen har du väl stora försäkringsbolaget (med stora juridiska resurser) som ev. motpart i en tvist istället för säljaren.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 19
    Som sagt att få rätt att det är ett dolt fel är samma oavsett juridiskt ombud, eller menar du att alla kan köpa sig fria med ett dyrt ombud? Dessutom kan man väl använda hemförsäkringen om man blir stämd på skadestånd för ett dolt fel? Och då har man ändå ett stort försäkringsbolag mot sig.

12. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Kan konstatera att försäkringen tydligen gäller oavsett om jag "köpt" mitt ex andel. Det känns tryggt, nu är det bara upp till bevis för förre ägaren.

13. B
    Medlem Nivå 11
    Min syn är också attflrsäkringen föraämrar köparens läge. har du gjort en ordentlig bedömning av läget?
    Dolt fel är ju ganska snävt tycker jag.

14. T
    Medlem · Nivå 16
    Ursäkta det dumma skämtet, men när jag läste "Separation, gäller doldafelförsäkringen?" trodde jag först om dolda-fel-försäkringen skulle gälla fel på den separerade partnern. Lite halvkomiskt.

15. L
    Medlem Nivå 1
    Hur försämrar det köparens läge? Som jag skrev i första inlägget;
    "Det är besiktigat och konstaterat av behörig besiktningsman." Bättre kan det väl inte bli?