Separata JFB för nya grupper eller installation av slavcentral?

4k läst  13 svar

  1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

    Renoverar f.n. ett lättbetonghus från 1970. Som en del i arbetet byts många av 400V elradiatorerna till 230V värmegolv (T2-Röd).

    Villan har endast direktverkande el som värme och radiatorerna sitter uppdelade på ett antal 3-fas grupper i centralen.

    Nu vill jag koppla in värmegolven på existerande ledningar för radiatorer, tyvärr är det endast draget L1,L2,L3 och skyddsjord, ingen nolla alltså, i dessa VP-rör. Alla rör och ledningar verkar vara fräscha, har inte hittat några problem ännu.

    Jobbet rör alltså i huvudsak dragande av ytterligare ledning (nolla) i befintliga rör (föredrar detta framför att märka om en av faserna). Samtidigt så kräver värmegolven JFB som jag helst vill skall installeras i centralen.


    Till att börja med rör det sig om totalt 3 st 3-fas grupper som skall kopplas om och kompletteras med JFB, men i framtiden kommer säkert 2-3 grupper till.


    Jobbet kommer läggas ut på elektriker, men jag behöver lite råd från er kring vilka alternativ som kan vara bäst:

    Alt 1.
    Sätta upp en liten skena för ett antal 4-poliga JFB (en JFB för varje 3 fas radiator grupp) brevid existerande central och fortfarande använda smältpropparna från "gamla" centralen. Nackdelen här är väl att det blir rätt många JFB och en elektriker jag pratade med ville ha nästan 1000kr/st för varje JFB i ren materialkostnad.

    Alt 2.
    Sätta en JFB "framför" existerande central. Tyvärr misstänker jag här att jag kommer få stora problem med gamla frysar och element som inte är bytta ännu. Dvs JFB'n kommer nog lösa ut och det blir svårt att hitta exakt var problemet sitter.

    Alt 3.
    Att istället för en liten skena med 4-5 JFB som i alternativ 1 sätta upp en slavcentral på väggen brevid existerande central. Känns som detta kanske är den mest långsiktiga lösningar. Värmegolv och eventuellt nya euttag kopplas över till nya slavcentralen i takt med att man moderniserar det som finns på andra sidan tåten. Fördelen är ju också att här bör det räcka med 1 st JFB + att man kan köra automatsäkringar?


    Hur mycket dyrare tror ni alt 3 kan tänkas bli? Det finns väl kompletta slavcentraler att köpa för en ganska billig penning (behöver utrymme för säg max 10 grupper) även om man väljer ett "bra" märke.

    P.S Bifogar en bild på existerande central. Säkrat för 35A enligt elavtal.

    Tack på förhand!
     
  2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Alt 2 skulle jag rösta på som första alternativ, varför skulle det vara problem med befintlig material?

    Farhågorna för att JFB löser titt som tätt är helt obefogade, visst kan det finnas fel (t.ex. gipsskruv genom en kabel) men sådana fel måste åtgärdas hursomhellst.

    Protte, utan en enda tjuvlöst JFB.
     
  3. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret!

    Låter vettigt nu när du säger det, är bara lite nervös om det verkligen blir strul så är det svårt att felsöka.

    Men låt säga att man går på alternativ 2, mellan tummen och pekfingret, hur många timmar kan detta ta en elektriker?

    Behöver inte alls vara exakt bara grovt så jag vet om det handlar om en dag eller någon timme.
     
  4. S
    Medlem Nivå 6
    Om inget otrevligt händer, som att någon kabel är för torr och spricker sönder, eller att det finns ett jordfel någonstans, så borde det gå på nån timme.
     
  5. E
    Medlem Nivå 12
    typ runt 2000 kr + eventuell felsökning....
     
  6. S
    Medlem Nivå 3

    Elcentralen

    Det var förskräckligt vilken stor central. Har Du en bilverkstad i huset;)
    Jag hade 8 rok/ 250m2 med elvärme 70-tal med bara den största delen Du har.
    Varför så stor säkring som 35A? Det måste kosta stjortan i grundavgift.
    Beträffande JFR så beroende på totala antalet ampere så borde det räcka med en JFR till tre värmegolv. Detta bör beräknas.
    Min synpunkt om JFR och elanläggningar är att gamla anläggningar skall bytas ut helt och hållet.
    En JFR för hela huset direkt efter huvudbrytaren.
    Under JFR för:
    1. Belysning/ uttag inne
    2. Belysn./uttag ute (har man uteuttag och larm så kan tjuvar kortsluta, jfr. löser, och när 3 dygn gått och back-upen är slut så är det bara att gå in. Detta utöver säkerheten på uteplats etc.
    3. Särskild jfr för kyl och frys. Så tinar inte maten om jfr bryter pga av fel på sladd / läckströmmar m.m. när man är på semester. En del låter kyl o. frys gå utanför jfr:na men varför är man inte rädd om kocken/kokerskan?
    4. Jfr för 3-fasdelar. Antal beroende på total amper m.m..-
    I gamla anläggningar är det inte ovanligt med problem vid installation av JFR pga. av s.k. läckströmmar i gamla kylskåp m.m.
     
  7. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar hittils, mycket informativt!

    Jo, centralen är rätt stor, fast det blir ju en hel del grupper med el-värme, el-spis, bastu, ett antal fasaduttag, varmvattenberedare m.m. Dessutom är det från början inlagt ett antal extra grupper som inte är ansluta ännu.

    Det här med att koppla in en stor JFB före hela centralen. Kanske en 40A som kan verka lämplig här. Om en 4-polig JFB är märkt 40A, gäller denna ampere per fas eller totalt för alla 3-faser?

    Och sedan detta scenic46 skrev med "sub" JFR. Hur fungerar det egentligen, löser verkligen alltid "sub" JFB före huvud JFB (naturligtvis givet att det som krånglar sitter på en grupp som har en egen "sub" JFB), eller löser båda två samtidigt?

    Eller menar du att man skall ansluta dessa "sub" JFB direkt till huvudledningen, alltså inte via den stora JFB:n?



    Och så till pudelns kärna, om man skall köra på 1 enda JFB och hoppas att det inte blir problem... Som tidigare sagt så verkar alla ledare iallafall fräscha, och kyl och frys är relativt moderna (1997).
    Det skulle inte vara ett problem att "chansa" om den JFB som monteras före centralen har någon slags "override" funktion. Finns det JFB med sådana funktioner, så man temporärt kan koppla förbi den utan att fysiskt behöva koppla om sladdar?

    Det känns ju lite surt om man tar dit en elektriker, som kopplar in denna JFB, och den senare börjar lösa mer eller mindre kostant (= förstörd mat, ingen värme m.m. tills elektriker felsökt klart, kanske först nästa dag eller måndag om det är nära helg).


    el-richard: De 2000 kr du uppskattar, är det med eller utan material ?
     
  8. O
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle gissa på att en stor jfb efter huvudbrytaren skulle vara trevligt, med högt utlösningsvillkor. Inte för personskydd med andra ord. Sedan kan du sätta vanliga jfb på väl valda grupper, där t.ex. kylskåp/frys kan vara en grupp, ev något annat speciel en tredje, och allt annat på den sista..
     
  9. S
    Medlem Nivå 3

    Huvudjfr+ "subbar"

    Först och främst: jag kopplar aldrig i en huvudcentral själv utan låter elektriker från välrenomerad firma sköta den delen.
    HuvudJFR direkt efter huvudbrytaren. Sedan subbar på de grupper man anser vettigt. Se mina tidigare synpunkter. Jag har inte haft problem där huvudJFR löst utan den för gruppen har löst ut.
    Däremot har jag varit med om att överbelasta och fastighetsnätets huvudsäkringar (tröga) gått men inte mellanliggande snabbsäkringar. Men det är en annan historia.
    Löser huvudJFR så beror det på att när man har huvudJFR med subbar så skall nollskruven justeras Jag skriver justeras för (eftersom jag inte ger mig in i centralerna men gör allt annat med dispens i mina hus) jag kommer inte ihåg hur de gör med nollskruven - drar år eller lossar. Något är det, för annars kan det lösa en sådan anläggning med flera jfr.
     
  10. S
    Medlem Nivå 3
    HuvudJFR 40A 4-polig.
    Subbar kopplas in efter huvudJFR dvs. lite tårta på tårta.
     
  11. P
    Medlem Nivå 8
    Vid hierarkiska jordfelsbrytare bör man använda par med selektivitet mellan sig. Jag kan tänka mig att man har en 300mA Selektiv (fördröjd utlösning) som skyddar hela anläggningen och därefter vanliga 30mA. Lägg märke till att 300mA inte ger personskydd och än mindre när det kombineras med en tidsfördröjning. Däremot ger det ett skydd för anläggningen.

    Jordfelsbrytarna är vad jag vet märkta med vilken maximal försäkring de får ha (dvs 40A = max 40A på varje fas). Det står i klartext i tillverkarens datablad.
     
  12. E
    Medlem Nivå 12
    vem monterar en fördröjd jordfelsbrytare i praktiken?
     
  13. L
    Medlem Nivå 3
    Lägger man jordfelsbrytare efter varann så blir det ingen garanterad selektivitet. Även om en 300 ligger före en 30.

    Fördröjd JFB?? Har jag aldrig hört talas om
     
  14. P
    Medlem Nivå 8
    Jordfelsbrytare märkta "S" är fördröjda. Heter mera korrekt "Selektiv jordfelsbrytare". Det är de som används när man ska bygga hierarkier av jordfelsbytare.

    Se http://www.abb.se/product/ap/seitp329/d77450984de0be55c12573aa003b24a3.aspx

    Typiskt användningsområde skulle vara en 300mA selektiv i huvudsäkrningsskåpet och sedan en eller flera 30mA skydd i säkringscentralerna.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: