Byggahus.se

Separat JFB till värmepump

1. R
    Medlem Nivå 4
    Jag tänkte koppla in en separat JFB för min bergvärmepump i normcentralen. Kan inte hoppa över jfb helt där då den står i ett utrymme som nyttjas som badrum.

Då kopplar man väl in den nya jfb'n parallelt på matningen till den ordinarie jfb'n, och sen vidare till 3 vanliga 16 A automatsäkringar, eller finns det någon snyggare lösning á la personskyddsautomat eller något liknande? Jag hittar bara tvåpoliga sådana?! Mindre kablar är ju bättre.

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    En del värmepumpar kräver brandskyddsautomater på 300 mA eftersom de löser 30 mA's jfb.

/Kent

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    En fast ansluten apparat med korrekt IP-klassning i ett badrum kräver faktiskt inte jordfelsbrytare. Men den ska naturligtvis installeras efter föreskrifterna. Med detta sagt så är det inte fel att använda jordfelsbrytare då det kan öka säkerheten. Däremot måste alla uttag ha jordfelsbrytare då de kan användas för anslutning av handhållen utrustning.

4. R
    Medlem Nivå 4
    Jo, har hört det jag med. Har kikat lite på värmepumpsforum.com nu, och det verkar vara en hel del som kör med JFB mot sina Nibe VP (som jag har) utan problem.

Nu har jag sett att det finns 4-pol 30 mA personskyddsautomater också.. finns hos elfa för det facila priset 1500:- Så jag får nog ta att det blir lite fler tåtar i centralen, om inte någon annan har tips på vart det finns till en rimlig penning.

5. R
    Medlem Nivå 4
    Nu postade vi på varandra..

Men.. Det handlar inte om vad som krävs enligt lag.. Jag vet inte, men det känns lite underligt att kunna spola vatten på faser utan skydd. Det finns ju både dosor och säkerhetsbrytare förrutom själva värmepumpen.. Nånstans kan väl vattnet leta sig in.

Kanske är jag överdrivet försiktig efter mina sjuka lekar som barn där jag stoppade ner 12-voltsmatningen till mitt legotåg i akvariet.. Det var intressant. :D

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Just därför skall pumpen vara utförd i korrekt IP-klassning och placeras i rätt zon i badrummet. Då ska det inte gå att spola vatten på strömförande faser. Antar att du inte skall ha den under duschen!? :D Precis samma sak gäller för TM och TT som ansluts fast. Men som sagt, det är inte fel att ansluta via JFB även om man inte måste. Och förresten, går det att spola vatten på faserna så blir det inte 'lagligt' eller säkert bara för att man kopplar in den via JFB. Då har den inte i badrummet att göra öht.

7. R
    Medlem Nivå 4
    Alltså, jag brukar plocka ut innanmätet i värmepumpen och använda den som duschkabin. Nej, men jag kan inte göra någonting åt placeringen av varken badkar eller värmepump, men givetvis är inte utrustningen precis intill badkaret, utan det är ett par meter dit. Men ändå. Vem vet vad ungarna kan hitta på när man vänder ryggen till. Vad är rätt zon förresten? Kanske får jag ta och sätta upp något sorts stänkskydd.

Jag ska börja bygga ett riktigt badrum till våren, så tvagandet är förpassat till "pannrummet" i säkert ett år till.

8. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Kolla i den tekniska dokumentationen vad tillverkaren specar för något och följ det eller ring och fråga dem.

Nu specar garanterat inte tillverkaren något om vp i badrum men de specar med stor sannolikhet huruvida det skall vara en jfb eller ej och även vilka utlösningsvillkor som skall gälla för den.

/Kent

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Om värmepumpen ej är godkänd för att stå i ett badrum, så ska den INTE stå där. Och sedan spelar det ingen roll hur många JFB man sätter upp, men är den godkänd för badrum och är fast ansluten då är det ingen fara.
    Sedan tror jag inte att värmepumpen mår så bra om den blir besprutad med vatten, jag har sett mer än ett kretskort som fått bytas ut för att nån klant inte monterat spilledning på säkerhetsventier. Och jag tror inte att en VP skulle klassas högre än ev IP 21.

10. R
    Medlem Nivå 4
    OKOK, bra att ni påpekar detta.
    Den har aldrig fått vatten på sig, och kommer antagligen aldrig få det heller som det är, men jag kommer sätta upp en liten skiljevägg om den inte är godkänd ändå.

11. Pen
    Medlem · Nivå 9
    För en vanlig Nibe bergvärmepump så specar tillverkaren inte om man ska ha JFB eller inte. Däremot säger man att OM fastigheten har JFB så bör värmepumpen förses med en separat sådan. Pumpen är klassad IP21 (!)

Av tidigare trådar att dömma är det tycke och smak som avgör om man kör med eller utan JFB till pannor och pumpar. Jag tillhör gruppen som tycker att man bör ha fullständigt jordfelsskydd. Moderna pannor kan man övervaka via internet och SMS - så risken för frysskador kan elimineras med andra metoder. Det finns 99 andra orsaker än jordfel som kan stoppa en komplicerad panna.

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Och jag tillhör dom som inte förespråkar JFB på allt, utan bara där jag tror mig se en ökning av säkerheten.

13. R
    Medlem Nivå 4
    Visst är det lustigt att en behörig elektriker kopplade in värmepumpen (det ingick) utan att säga nåt.

Men jag fick även en torix i ögat när jag öppnade en dosa i taket han hade satt upp när jag drog om lite kablar. Och i proppskåpet han kopplade in den i (var nyinflyttad och hade inte varit på det själv ännu) hängde det avklippta fastrådar med spänning. Och det hängde en trefashandske ut ur proppskåpet, vars enda fastsättning bestod utav tåtarnas fastskruvning i säkringsskruvarna.. :D

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Han var säkert bara anställd ;)