Byggahus.se
I vårt anläggningsbeslut står det

"Kostnaderna för anläggningens utförande och drift skall fördelas mellan deltagande tomträtter efter lika andelstal (1/20 var)."

Sedan ett par år tillbaka har samfälligheten (efter stämmobeslut) justerat samfällighetsavgiften uppåt eller neråt beroende på hur mycket vatten och el (till garagen) varje fastighet förbrukat.

Jag har kommit fram till att det behövs en ny förrättning för att ändra anläggningsbeslutet (att avgiften ska kombineras med ett avgiftssystem). Med enbart ett stämmobeslut har vi ingen rätt att kräva in pengar på det här viset.

Min fråga: Finns det något smidigare sätt att få samma effekt, d v s att fastigheter får betala efter förbrukning än att göra en ny förrättning? Jag uppfattar det som både dyrt och krångligt.

Gammal tråd, men hur gjorde du?

Jag/vi har inte gjort något alls, vi justerar fortfarande avgiften i efterhand.

Anledningen till frågan var en medlem som på alla sätt och vis vägrade befatta sig med samfälligheten ("jag vill inte vara med"). Eftersom denna medlem inte längre finns här har problemet blivit för litet för att forska vidare i.

Ok, så ni läser av elen per år och debiterar i efterhand?

Kommunen debiterar samfälligheten för vatten så kostnaden för vatten ligger med i vår budget. I och med detta ligger den budgeterade kostnaden med i samfällighetsavgiften.
En gång om året läser vi av mätarna och efter att ha räknat ut varje medlems förbrukning kommer vi fram till hur mycket varje medlems avgift ska justeras upp eller ner för att matcha deras egentliga förbrukning. Denna justering genomför vi vid nästa betalning av samfällighetsavgiften.
Det funkar väl egentligen rätt bra men vi fick problem när en storförbrukande medlem vägrade betala. Kronofogden var bara intresserad av debiteringslängden (d v s den budgeterade kostnaden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.