Separat cirkulationspump för golvvärme?

337 läst  11 svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Har i över 15 år haft ett system med en bergvärmepump och sedan en shunt från wirsbo då jag inledningsvis haft mindre golvvärme och mer radiatorer.

Med åren har det blivit färre radiatorer och sedan många år kör jag "golvvärmetemp" även till radiatorerna, men shunten har fått sitta kvar.

Nu har jag börjat förbereda för att ta bort shunten då jag tyckt det är onödigt med en extra cirkulationspump som drar ström.

Har testat att stänga av cp i shunten bara för att se vad som händer, och något förvånande cirkulerar faktiskt vattnet till golvvärmen rätt ok. Lite stort tempfall, men det kan jag ordna med lite högre fart på värmepumpens cp.

Det jag dock noterat är att när pumpen gör varmvatten så hinner golven bli kalla innan vv är färdigt.

Tidigare har jag inte märkt av detta då shuntens cp alltid cirkulerat vattnet.

Finns det några listiga lösningar på detta problem? Att åter montera en cp i golvvärmekretsen förtar förstås lite av poängen med hela operationen.

2. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag bytte min gv shunt CP till en energisnål, den drar 4 watt..
    Huvudpumpen i värmepumpen byttes också, den gamla drog 65 , den nya snurrar allt på 8 watt.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Vilken pump bytte du till?

Jag har redan bytt bergvp's pump till en Grundfoss Alpha - som du säger, mycket snålare än den ursprungliga pumpen. Men, den är inte gratis så det tar rätt lång tid att tjäna in den - och om alternativet är att inte ha någon extra pump alls är det ändå en kostnad.

4. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag tog Wilos Pico, inte mitt favoritmärke men fick bra pris. Kommer nog att betala sig på några år, 1 sådan gammal pump på 65 watt, motsvarar ju förbrukningen av 10 påslagna ledlampor (som är ungefär vad jag brukar ha på när hemma) så det "känns" ju i alla fall som man sparar ngt

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 9
    @MathiasS När du säger att det blev kallt, hade du ökat/kompenserat med interna CP det du förlora i flöde när du stängde av shunt pumpen? Eller har du bara tänkt att göra det?

Jag vill minnas att du har arbetstank? Stämmer det?

6. M
    Medlem · Nivå 8
    Shunten stänger ju värmesidan vid varmvattenproduktion, (i de flesta anläggningar) så hastigheten på CP kvittar ju.

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Om han har kört med lägre medeltemperatur på golvet (mindre flöde) innan den gick för VV klart den svalnar snabbare.

@Martenw vilken shunt pratar du om?

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag har en stor tank, 500liter. Har inte justerat farten men jag ser att jag har för stor diff på gv.

Det optimala vore ju att kunna cirkulera tankens vatten när vv produceras, men det låter sig inte göras på ett enkelt sätt.

Man skulle behöva en växelventil med två ”kanaler” som både kan styra vb fram till vvberedaren OCH göra en bypass på radiatorkretsen så att denna fritt kan passera värmepumpen vid vv produktion....

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jo, det skulle kunna ha en effekt medeltemperatur på golvet är lägre än förut. Men det verkar som att detta är ett generellt problem för många som inte är löst i en standardinstsllstion.

10. T
    Medlem · Nivå 9
    Om du kopplar tanken som en arbetstank med extern cirkulationspump så blir det så att du alltid har cirkulation över värmekretsen oavsett vad vp gör. Dvs 2 separata kretsar. Jag har så och skulle även göra så om jag vore dig. Då får du mest nytta av tanken. Samt så kan du vid eventuell vp byte smacka in 100% effektäckning.
    Jag har för mig att Viessmann har en egen cirkulationspump för VV utan krånglande växelventil lösning. Tror man kan köra vp CP kontenuerligt då.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    100% effekttäckning har jag redan. Jag vill köra flytande kondensering mot tanken, dvs det är en volymförstorare i serie med framledning från pumpen. Antar att du har en dubbelmantlad tank om du kör som du beskriver?

Att göra om det är för krångligt och ger egentligen ingen fördel - det ger högst verkningsgrad att köra som nu och det räcker med att cirkulera gv-vattnet (i källaren är rören ingjutna så där finns ett stort värmelager).

Om jag ändå ska ha en andra cp så verkar det rimligast att bara montera den där shunten sitter idag. Ska titta på Veissmanns lösning, man kanske kan få lite bra ideer därifrån!

12. M
    Medlem · Nivå 8
    Ursäkta lite trött, menade växelventilen, men det verkar inte ts ha. Kan man få till att laddpumpen sköter all cirkulation är det väl bra. Men blir väl lite förluster att alltid cirkulera genom vp delen, kanske bättre att ladda acktanken och sedan portionera ut vad huset behöver.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: