Byggahus.se

Sen bättringsmålning - kräva målartvätt?

1. M
    Medlem · 97 inlägg

mattiase

Medlem
    Hej
    Vi har köpt ett hus i ett område där XX-hus byggt ca 40 villor.
    Huset restes färdigmålat i april/maj 2005.
    Efter resning ska husen ha "bättringsmålning", dvs skavanker bättras på, spikskallar vid skarvar mellan våningarna målas över etc etc.

Vårt hus blev det levererat i fel nyans och således ska hela huset målas en gång till, men nu i rätt nyans. Detta togs med i besiktningsprotokollet vid inflyttning i sep/okt 2005 och 40000SEK hölls inne. Nu har det gått snart 16 månader sedan huset restes och huset har inte färdigmålats än. 16 månader med sol, vind, vatten, damm och annan skit från trädgårdsarbete och markstensläggning med tillhörande stenkapning. XX-hus har säkert för avsikt att måla huset, det tvivlar jag inte på, däremot är jag osäker på om de är beredda att målartvätta det?

Nu undrar jag:
    1. Du som har koll på målning: Hur "fel" är det att måla huset utan tvättning? Betygsätt! (1=inget att bry sig om...5=katastrofalt)?
    2. Om vår kontaktman hos husfirman säger "Nej, vi målartvättar inte", vart vänder jag mig för tips och råd för att gå vidare? Besiktningsman?
    3. När gubbarna varit här för att fixa saker så kommer de ofta oanmälda. Om målarna står utanför dörrn en dag och vill sätta igång, vad riskerar jag om jag säger "Nej, ni får inte om ni inte tvättar först!"?
    4. Ponera att någon sorts högre instans säger att firman SKA tvätta huset innan målning. Fine. Vi har 40000SEK innestående, de inser att de gör en dålig affär om det även ska omfatta tvättning och skiter därför i både målning och tvättning. Kan de göra så? Vad gör vi då?

Tacksam för svar
    /Mattias

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 785 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Sen bättringsmålning - kräva målartvätt?

Om vi börjar med punkt 4. I princip så skall ju besiktningsanmärkningar åtgärdas inom viss tid (ofta 2månader). Om så inte sker så har man rätt att låta annan entrepenör utföra arbetet, på den ursprungliga entrepenörens bekostnad.

I det läget så tar man givetvis i första hand de innehållna pengarna, och om det inte räcker så skickar man en faktura på resterande belopp till entrepenören. Den fakturan tror jag att det i många fall kan vara svårt att få betalt för. Entrepenören kan hävda att det fakturerade arbetet gått utöver vad de var skyldiga att åtgärda etc. (finns femtielva möjliga invändningar). Och skall man få en faktura betald så är det ni som måste kunna bevisa att de är betalningsskyldiga. När det gäller de innehållna medlen så kan ju entrepenören med samma typ av motiveringar hävda att ni skall betala en del av detta. Men där är ju bevisbördan den omvända. Då måste entrepenören bevisa att ni behållit för stor del av pengarna.

När det gäller tvätt eller inte, så skulle det ju kunna vara ett enkelt och billigt sätt att få klarhet, attt ta reda på vilket färgfabrikat de kommer att använda. Kontakta tillverkaren och be om besked, framförallt om ev. garantier från färgtillverkaren gäller. Ett sådant besked borde kunna sätta lite tryck på entrepenören. men skall man i formell mening kunna tvinga fram åtgärden så behövs det troligen ett utlåtande från en besiktningsman.

I nuläget så börjar det väl bli lite för sent på året för fasadmålning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.