Semester om jag byter tak själv?

9k läst  9 svar

1. 1
    Medlem Nivå 2
    Dags att renovera taket. Jag har planer att göra detta på min semester i sommar och skulle vilja ha er hjälp med att uppskatta hur mycket tid det kommer att ta för att se om det blir någon semester kvar…
    Förutsättningar:
    • Arbetskraft: två, hyfsat händiga personer som kan tänka oss att jobba hårt.
    • Huset ligger högt, har två våningar och ett brant brutet tak vilket kräver bygnadsställningar
    • Tegelytan på taket är ca 100 kvadrat och längden på ca 8.5 m och bredd på ca 7.5 m,
    • Helt nytt tak dvs befinliga pannor etc. dvs pannor kan slängas ner etc.
    Ungefär hur lång tid skulle det ta att byta ett tegeltak på det hus som beskrivs ovan, uppdelat på nedanstående moment:
    • Bygga ställningar runt huset (huset ligger högt och säkerheten är viktig…)
    • Ta ner befintligt tegel, läkt och papp
    • Ny papp, läkt, takfotsplåtar, taksteg etc. (det lilla plåtjobb som finns runt skorstenen lejer jag bort)
    • Riva ställningen
    Övriga tips tas tacksamt emot! Tack på förhand!

Jonas

2. S
    Medlem Nivå 8

Re: Semester om jag byter tak själv?

2,5 veckor typ.

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13

Jag är ju känd för att vara tidsoptimist, och funderar också på hur lång tid sommarens takbyte kan ta..

Vårat tak är cirka 180 m2.

Ställningar har jag "fri" tillgång till, så de har jag tänkt montera upp i god tid före.
    Rivning av befintligt (betongpannor, läkt och plywoodlösning skall kastas), montering av ny råspont, ny papp och nya tegelpannor har jag tänkt att fem-sex personer skall fixa på två dagar..!! Och då talar vi kanske om 12 timmarsdagar.

Sedan tillkommer tid för verandabygget och regnvattensystemet m.m.
    Skorstens-, och ventilationshuvar kommer jag också att leja bort.

Men som sagt, jag är tidsoptimist..  :)

4. T
    Medlem Nivå 4

En van takarbetare gör detta arbete på 0,8 tim/m2. Om ni räknar med dubbla tiden så kommer ni i närheten av sanningen. Detta inklusive ställningar och allt.
    Tartan

5. S
    Medlem Nivå 3

Mycket svårt att svara på. Ställningen kan du ju bygga på kvällar/helger innan själva semestern (jobbet) börjar. Det går dock att förbereda med läkten sågad i rätt längder så att det bara är att lägga ut. En spikpicka för pappen är bra att ha liksom en för läkten. Hyr!

Tänk på att det tar några dagar för fötterna att vänja sig vid ett lutande golv så räkna inte med full effektivitet i början.

En höglyftare tar upp de nya pannorna. Är de gamla i hyfsat skick så finns ju en marknad för dem också, men då går det inte att kasta ner dem...

6. 1
    Medlem Nivå 2

Tack för svaren!

En fråga, tog ni hänsyn att taket är brutet och därmed tokbrant?

Sammanställning (12 timmarsdagar...)
    6 pers två dagar = 12 mandagar (180 kvadrat)
    1,6 * 100 = 13 mandagar
    2,5 veckor = 2,5 veckor * 2 personer * 5 dagar = 25 dagar (förstod jag rätt?)

Jonas

7. E
    Medlem Nivå 6

Hej
    När jag gjorde det tog det hela sommaren,
    jag tog mentalt slut.
    Men vi tog bort råsponten, satte tyvek-duk,
    rev ner och satte tillbaka hängrännor,
    lyfte ner tegelpannorna, tvättade och lyfte upp,
    bytte vindskivor målade etc.

När jag gjort det klart så gjorde vi samma hos min svåger.
    Enklare hus, en rak huskropp. - Och 8-10 gubbar.

Där rev vi ner taket, kastade ner betongpannorna, rev bort råspont,
    Salade på 10 cm och isolerade, lade på tyvek och sedan läktning och pannor.
    Totalt 130 m2 , och vi gjorde första halvan av taket på en dag.

Kvar var då vindskivor, men pannorna låg på plats.
    - Det var skillnad när vi visste vad som skulle göras!

Det var förresten mycket enklare att lägga betong eftersom man
    kan justera läktavstånd så att det går jämnt ut.
    På mitt hus däremot så hade inte alla pannor samma läktavstånd
    som vittinge har idag, så det var lite lurigt att få till det.
    - För mig som amatör dvs.

/Erland

8. Kave
    Medlem Nivå 6

Fy farao. Jag skall byta taket på mitt hus också till våren. Min farsa har menat att jag och han gör detta på mitt hus på en helg, men det känns ju inte så när jag hör era berättelser. Mitt hus är väldigt lite lutning på och bara en vinkel på så lättare hus är nog svårt att hitta att byta tak på.

9. S
    Medlem Nivå 8

Jag baserade min gissning på 2,5 veckor på egen erfarenhet. Bytte tak på sommarhus om ca 100 kvm, rivning av gamla pannor (kastade ner), tog bort all läkt och papp, tog bort en miljon gammal pappspik, lagade nån kvm dålig sponttak, sen ny papp, läkt och tegelpannar (vittinge tvåkupigt) och lite plåtjobb. Tog 2,5 veckor för 1,5 man. Men i mitt fall var lutning måttlig och det va inga höga höjder, hade ingen ställning utan ett antal stegar. Det som tog längre tid än jag beräknat var faktiskt att få rätt läktavstånd och att lägga teglet rakt och snyggt. Ett bra tips är att köpa världens största och billigaste pressening och ha beredd ifall regnet kommer innan man fått pappen på.

10. B
    Medlem Nivå 2

Vad är själva andemeningen med semester.... ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: