Byggahus.se

Sekundärförbränning i rörspisar/kakelugnar?

1. D
    Medlem · 3 488 inlägg
    Ja en fråga jag funderat på men inte sett något absolut svar på frågan. I vår moderna kakelugn av märket Uunisepät så finns det hål som ligger bakom luckan men framför själva elden och rosten och det finns en öppen kammare ovanför elden innan den går vidare till kanalerna.

De här hålen går ner till asklådan där askan deponeras och tillluften till elden tas. Kakelugnen fungerar annars som på gammaldags vis. Tilluften åker in genom rosten och upp igenom elden. Friskluft sugs även in via dessa hål, men det passerar framför elden istället för genom den och upp till kammaren ovanför elden. Resultatet är att rökgaserna när det blivit tillräckligt varmt i spisen, kan förbrännas igen.

Tycker detta är genialiskt och enkelt, då det man läst om sekundärförbränning låtit som det varit något reservat för moderna kaminer med fläktar och avancerade kontrollsystem... Men med tanke på hur enkelt det är och helt passivt dessutom, så undrar jag om det är något gammaldags rörspisar och kakelugnar använder sig av? Detta kanske är en gamlare och mera utbredd teknik än jag tror?

Om inte så verkar det ju som att man med små förändringar i traditionell design, kan mura en rörspis eller kakelugn så att den också får sekundärförbränning och blir ännu effektivare. Alla rörspisar och kakelugnar har ju redan kammaren ovanför elden egentligen. Man behöver bara få lite extra friskluft ovanför elden, så borde man få sekundärförbränning. En potentiell boost på traditionell teknik som jag ser det. Känns relevant i moderna tider då vi ska spara på energin.

Eller sparkar jag in öppna dörrar här? Kanske det är något som använts länge.

2. D
    Medlem · 3 488 inlägg
    Inte så mycket intresse för den här frågan ser jag. Nåväl jag forskade vidare och hittade två intressanta artiklar.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:3724/FULLTEXT01.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-1-15_6-46-3.png

Påminner om kakelugnen som är en överförbränningsspis. Fast med en aktiv fläkt istället för självdrag. Intressant att denna metod är så effektiv enligt denna artikel, jämfört med omvänd förbränning. Potentialen att effektivisera den gamla rörspisen eller kakelugnen finns ser jag.

Sen hittade jag detta:
    http://afab.entos.net/wp-content/uploads/2017/05/AndMur.pdf

Ett praktiskt experiment där dom faktiskt bygger kakelugnar med sekundärluft för att testa

upload_2021-1-15_6-49-15.png

upload_2021-1-15_6-50-37.png

Ingen av de konstruktioner som de testade med så liknar den som finns i min kakelugn, där sekundärluften flödar framför elden. Det kanske vore en ännu enklare modifikation än vad dom gjorde och ännu enklare att bygga om en existerande kakelugn med. Men konceptet ser vettigt ut, man får rejäla energifördelar och riktigt stora miljöfördelar.

Det skulle ju också vara möjligt att eftermontera en fläkt som blåser in sekundärluft ovanför lågorna utan att alls göra nån inverkan på eldningslådan. Enligt artikeln ovan var det effektivare att blåsa in luften närmare lågorna. En fläkt skulle också skapa turbulens på samma gång vilket gör värmeöverföringen effektivare. Då blir den dock elberoende.

• Laddar…