Byggahus.se

Sekelskiftslägenhet: Behov av avväxling eller ej?

1. V
    Medlem Nivå 4
    Jag har en vägg mellan kök och vardagsrum som jag önskar öppna upp till ett kvadratiskt valv. Väggen finns mellan kakelugnarna. Märk också att grannen har tagit bort sin vägg utan avväxling. Se bild på den finishöppnade väggen och grannens öppning.

Eventuellt är väggen bärande för bjälklaget ovanför (näst högsta våningen)?

Jag undrar om den är bärande och om grannen gjort rätt att inte avväxla?

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Allt talar för att den inte är bärande. I princip förekommer inte bärande väggar av trä i murade hus. De delar av mellanväggarna som innehåller rökgångar från kakelugnarna är murade och därmed tjockare. För bedömningen är det alltid bra om man kan se ritningen för hela våningsplanet.

• Laddar…
  3. V
    Medlem Nivå 4
    Intressant! Här är ritningen för hela våningsplanet.
    Tror du fortfarande att den inte är bärande?
    Observera att jag då menar bärande för bjälklaget ovanför, inte bärande för hela huset. Men det är klart, det finns ju större rum utan mellanväggar.
    De stående täta reglarna gör mig osäker.

4. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 24
    Det är ett vackert hus med en ganska komplicerad uppbyggnad. Bjälklag vid den här tiden var antingen uppbyggda av stålbalkar eller träbjälkar eller kombinationer av dessa material. Bjälkarnas riktning kan variera över planet. Bärningen ligger i de murade väggarna, ytterväggar och vissa hjärtväggar. Din vägg är en brädvägg, inte en plankvägg. Att den inte har någon bärande funktion framgår tydligt av foto nr 2 där brädorna slutar i luften ovanför dörrkarmen.

5. V
    Medlem Nivå 4

6. V
    Medlem Nivå 4
    Bjälkarna går ner till våningen under. Men det är luft mellan vissa ändar på bjälkarna.