Byggahus.se

Sekelskiftesstil

1. Rutger
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Skulle vilja ha tips på husmodeller som är i lantlig sekelskiftesstil, 1 3/4-plan (typ Eksjöhus Lönneberga, Mellangården), 150-190 kvm och som har överkomligt pris.
    Alla tips på tillverkare och modeller välkomnas.
    Om någon har bilder och prisuppgifter så vore det också bra.

2. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Re: Sekelskiftesstil

Vår MÄLARVILLA har den stil du söker. Vi har bilder på vår sida som du kan titta på och pris kan du få om du skickar ett privat medelande.

3. snackan68
    Medlem Nivå 6

Hejsan!

Läs om vårt hus - sekelskiftesstil både ute och inne, mer grosshandlarvilla!

Ha det!

// Snäckan

4. I
    Medlem Nivå 3

Myresjöhus Prästgården. Går att göra längre och/eller bredare om du vill ha större yta än grundmodellen (som är ca 165 m[sup]2[/sup] har jag för mig). Går att komplettera med veranda, balkong, takkupa etc.

5. I
    Medlem Nivå 3

Förresten - vilket sekelskifte menar du?? :D

6. S
    Medlem Nivå 9

Vi har ett BraHus modell Österå som vi tycker påminner om det du söker. Ganska likt Lönneberga. Vi har dock förlängt vårt med 0,6 m på vardera sian av bron för att få större kök och större tvättstuga samt gjor en del andra förändringar. prismässigt tyckte i alla fall vi när vi jämförde att de var prisvärda jämfört med många andra liknande. Västkustvillan Symfoni 9 och Fiskarheden Doppingen vilka var de som vi jämförde ner på detaljnivå och offertnivå med.

7. H
    Medlem Nivå 1

Sjödalshus har ett flertal olika hus i gammal sekelskiftsstil. De har hög standard och ligger prismässigt på den "övre" skalan.

8. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Det finns så många husleverantörer som erbjuder flexibilitet, att de bygger det du vill ha. Om du/ni vill ha ett "eget" hus och inte vara beroende av leverantörer med modeller som eventuellt kan passa er så kanske det kan vara ett alternativ för er.

Det är egntligen inte så svårt, skriv ner en beskrivning på vad ni vill huset ska ha och hur det ska se ut. Samla ihop lite bilder eller ut och plåta själva. Med detta material och med en husleverantörs arkitekt ska ni nog kunna skapa något eget med utgångspunkt i en stomme husleverantören enkelt kan ta fram.

Arkitektjobbet debiteras det sällan något extra för, det är ändå inbakat i allas huspris. Du har ofta möjlighet att välja allt ifrån nyckelfärdigt till bara stomme och allt där emellan.

Titts in på vår sida så kan ni se hur fint det blir, det tycker vi i alla fall. ;)

9. H
    Medlem Nivå 2

Hej,
    Vi har byggt ett hus med KvalitetsHus och vi har fått många kommentarer om att det måste vara jobbigt att renovera ett så gammalt hus.... Huset är ett modifierat Tallbacken (208,8 kvm) och en bild finns i deras bildgalleri (sista bilden, sidan 10). Vi är helnöjda med utseendet (och insidan).

//H

10. H
    Medlem Nivå 1

Väldigt vackert hus Hawken, helt i min och min sambos smak.

Hur ligger Kvalitetshus rent prismässigt mellan tummen o pekfingret ?

11. M
    Medlem Nivå 1

Har du kikat på Fiskarhedenvillan, deras Tranan eller Spoven? Väldigt fina hus tycker jag. Tror att Trivselhus har något liknande också, kommer inte ihåg vad det heter.

12. H
    Medlem Nivå 2

Tack för det Tylön :)

Vi valde främst mellan Kvalitetshus, Eksjöhus, Kungshus och Sävsjö Trähus (klart dyrast). Prisskillnaden mellan de tre förstnämnda var väl kanske inte så stor (dock till Kvalitetshus fördel) men vi kände att vi fick mycket mer hus för pengarna. Dessutom kunde dom ordna alla detaljer vi ville ha för att få den rätta sekelskifteskänslan, bla sidohängda fönster (som Eksjöhus vägrade leverera) med genomgående spröjs.

///H

13. Rutger
    Medlem Nivå 3

Tack för alla svar!  :)

Snäckan: Jättefint hus! Hur är Allmogehus att bygga med? Kan ni rekomendera dom? Hur ligger dom till prismässit?

Skogstomten: Har kikat på Brahus hemsida, dom verkar ha flera fina hus bl.a. Österå och Sunnanhaga. Hur var dom att bygga med? Kan du/ni rekomendera dom? Får man fråga vad ni fick ge för ert Österå?

Mollemupp: Jo vi har kikat på Fiskarhedens Tranan och Spoven. Väldigt fina, men jag tycker det känns lite osäkert att bygga i lösvirke. Har fått intrycket att Fiskarheden är bäst för dom som vill göra mycket själva. Har ni byggt med dom?

14. M
    Medlem Nivå 1

Hej!

Nej vi har inte byggt alls ännu.... Men vad jag förstår så är Fiskarheden lämpligt ÄVEN för dom som vill lägga ner eget arbete, men att dom även bygger helt nyckelfärdigt. Rätta mig om jag har fel någon?

15. A
    Medlem Nivå 4

Du har rätt men när det gäller nyckelfärdigt kan det bero lite på vart i landet man bygger.