Byggahus.se
B
Tips på
Bra blandning av jord?

Filtmattan i botten, något tips på vart man köper den till bästa pris ?

Hej,
Om man inte är väldigt intresserad av hur sedumskiktet bygges upp, finns det färdiga sedumboxar som man bara ställer på taket, all included (förutom tätskikt o takkonstruktion förstås), väger 50 kg/kvm

Jag köpte substrat för sedumet att växa i, sedumskott som rotar sig snabbt, samt fukthållande duk av en firma. Substratet är betydligt lättare och mer porös än "vanlig" jord. De priser jag tittat på så har denna lösning varit bland de billigare. Även om det klart är ännu billigare att göra sin egen substrat samt så sedum, men har man inte tålamodet så.. :D

B
Buford Buford skrev:
Jag köpte substrat för sedumet att växa i, sedumskott som rotar sig snabbt, samt fukthållande duk av en firma. Substratet är betydligt lättare och mer porös än "vanlig" jord. De priser jag tittat på så har denna lösning varit bland de billigare. Även om det klart är ännu billigare att göra sin egen substrat samt så sedum, men har man inte tålamodet så.. :D

billigt är ju bra, var köpte du filten? skippar du platon under och kör filten direkt på takpappen?

vi har inget emot att det tar nåt år eller så innan det växt till sig, men vi ska göra på några småtak först, men på sikt skulle vi vilja ha det på huset, men det är ju över 250m2 takyta... så ja,. priset har betydelse om det ska bli av ;)

B Boan skrev:
billigt är ju bra, var köpte du filten? skippar du platon under och kör filten direkt på takpappen?

vi har inget emot att det tar nåt år eller så innan det växt till sig, men vi ska göra på några småtak först, men på sikt skulle vi vilja ha det på huset, men det är ju över 250m2 takyta... så ja,. priset har betydelse om det ska bli av ;)
Jag köpte grejerna på svenskanaturtak.se. Mitt tak blev ca 50kvm, så jag köpte en gummiduk, solid sådan och rullade ut som tätskikt. Den köpte jag på Boanäs dammtillbehör. Men det är klart, 250 kvm, då blir det ju till att skarva duken på några ställen. Läste en del om gummiduk på Sealeco och kände att det passar bra och borde fungera på cartporten.

• Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Nu har det gått lite drygt ett år sedan jag anlade sedumtaket. Skotten tog sig fint och taket ser nu tätt och frodigt ut, men antar att växterna kommer växa lite till framöver :D

Ettårsgammalt sedumtak med frodig växtlighet vid solnedgång, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ettårsgammalt sedumtak med tät och frodig växtlighet och några gula blommor.
Skapa konto
Tätt och frodigt sedumtak med blommande skott i olika gröna nyanser och vita blommor, ett år efter anläggning.
Skapa konto

• Gilla
721Bäcklin och 5 till
  • Laddar…
B
Buford Buford skrev:
vad fick du betala för de olika delarna?

B Boan skrev:
vad fick du betala för de olika delarna?
Jag la papptak på sponten (23mm) . Kommer inte ihåg summan där.

På pappen la jag en EPDM-duk, kostade ca 5.000kr

Sedan beställde jag substrat, fukthållande duk samt sedumskott till en kostnad av 8.100kr, plus frakt på 2.700kr.

Det var de större kostnaderna jag har koll på, några mindre tillkom , fiberduk, sarg etc.

Taket är ca 47kvm.

• Gilla
ullerbuller och 2 till
  • Laddar…
B
Buford Buford skrev:

Sedan beställde jag substrat, fukthållande duk samt sedumskott till en kostnad av 8.100kr, plus frakt på 2.700kr.

Det var de större kostnaderna jag har koll på, några mindre tillkom , fiberduk, sarg etc.
måste det var gummiduk? Ska det inte funka med papp-tak ?

B
Buford Buford skrev:

Taket är ca 47kvm.
är det bara just sedum eller blandade sorter?

• Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
B
H Henrik_U skrev:
Jag byggde ett uterum med sedumtak för två år sedan. Underarbetet var råspont, underlagspapp Mataki YAM 2000 och sist ytpapp Mataki Självtäck 3. Det tror jag funkar tillräckligt bra för ett uterum, det är ju skillnad om man har en isolerad bostad med sedumtak.

Mer info:
[länk]
precis. Friggebod borde det funka ju.
Men bostadshuset kanske är bra med gummi... men borde inte heller behövas

B Boan skrev:
måste det var gummiduk? Ska det inte funka med papp-tak ?
Det måste det inte vara. Men skillnaden på kostnaden blev inte så stor och de papptak jag kunde lägga själv var inte godkända för gröna tak, därav gummiduken.

Det är, om jag inte missminner mig minst 4 olika sorters sedumväxter i leveransen. Och jag ser ju olika varianter. Dessutom blommar det både gult, rosa och vitt, så helt samma är det inte.

B
Buford Buford skrev:
Det måste det inte vara. Men skillnaden på kostnaden blev inte så stor och de papptak jag kunde lägga själv var inte godkända för gröna tak, därav gummiduken.

Det är, om jag inte missminner mig minst 4 olika sorters sedumväxter i leveransen. Och jag ser ju olika varianter. Dessutom blommar det både gult, rosa och vitt, så helt samma är det inte.
vilken företag köpte du från?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.