Byggahus.se

Sedumtak själv?

1. H
    Medlem Nivå 5
    Jag är sugen på att lägga ett sedumtak på min friggebod (som inte är byggd än, men snart...). Jag har dock blivit lite skrämd av kostnaderna för att köpa allt "färdigt" med mattor att lägga ut osv. Jag har därför börjat fundera på om man inte kunde göra allt själv. Taket är flackt med en lutning på någon grad bara så det blir inga problem att få allt att ligga kvar. Jag hade funderat på att lägga lecakulor i botten som dränering, sedan fiberduk för att inte jorden ska rinna bort, sedan ett tunt jordlager som man planterar växterna i. Vad säger expertpanelen - genomförbart? Synpunkter?

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Sedumtak själv?

Du måste ha ett tätskikt i botten, samt en stoppbräda nertill (obs specialare)(för att beväxtningen inte ska kasa ner, detta oavsett lutning) sedan lägger man växterna uppe på det! (ingen leca, fiberduk eller annat)

Ring vegtech och fråga om tips och råd dom brukar vara bra att ha och göra med.

www.vegtech.se

ps. billigt kommer det knappast bli även om du gör det själv.

3. H
    Medlem Nivå 5

Självklart ska jag ha ett tätskikt underst, men det blir ju samma sak oavsett sedum eller ej. Jag har läst lite om vegtechs produkter tidigare och pratat med dom också, men jag tycker helt enkelt att de är för dyra. Det är inte försvarbart ekonomiskt att ha ett sedumtak om det medför att kostnaden för byggnaden fördubblas (!) vilket skulle bli fallet för oss.
    Vegtech kör med något som heter "Nophadrain" som dräneringsskikt, och det var detta som jag tänkte ersätta med Leca + fiberduk. Jorden, växterna och leca:n har jag redan, växterna tar jag i naturen = i princip gratis. Tätskiktet blir det dyra men det ska jag ju ha ändå.

4. H
    Medlem Nivå 8

Vad ni än får tag i för färdig gräsmatta så tror jag att det kommer att vara för "fett", tror ofta att rötslam används till gräsodling......
    Ett nybyggt hus här på byn rullade dom "köpegräs" på, första sommaren vart det torka och gräset dog, andra och tredje sommaren var där bara högt kvävegynnat ogräs, sedan övergick det till att bara växa tistlar på hela taket :surprised:
    Underlaget till ett "egentillverkat" sedumtak måste ju vara enormt mager, risken är väl att det mot er vilja kommer att bli ett grästak......varför inte satsa på gräs från början istället ;)
    Jag har tänkt att lägga grästak på min jordkällare, kommer då att skära gräset ur en utarmad fårbeteshage där gräset är fullt av örter men ändå bara max 10 cm högt och väldigt grönt, använder man en traktor med rakt skär på skopan, (t.ex en snöskopa så att man inte kör sönder grässvålen) så går det nog rätt så lätt att skära stora ytor för en som har lite känsla i fingrarna !
    Borde väl finnas lämplig hage för dig "på böggda", kostnaden för transporten till örnnästet borde uppvägas värdet av att ha ett fint grästak ;)
    Blir gräset för långt så skaffe en getabock.....

5. S
    Medlem Nivå 1

Hejsan, jag har oxå planer på att förse en framtida friggebod med sedumtak men jag tror jag kommer bita i det sura äpplet och hosta upp stålarna till Vegtech (har dom inga konkurrenter?).

Jag tänkte passa på och fråga vad ni tror om materialdimensionerna till taket. Tror Vegtech anger en extravikt på 50kg/m2. Har en äldre bod på tomten där man använt 45x145 reglar med cc 100cm och råspont ovanpå det (vet inte hur grov). Tror ni man behöver göra det kraftigare? Tänkte ev lägga till en regel till, då blir det cc 75 mellan reglarna. Finns det nåt starkare alternativ till råspont som inte kostar alltför mkt? (takplywood?)

Tätskiktet? Duger det med underlagspapp + "glaciärpapp"? ???