Hej,

Jag har nyligen flyttat in i en ny bostadsrätt. Ganska snabbt upptäckte jag att elanläggningen inte fungerade helt och hållet bra. Framförallt verkade en stor del av kökets apparater och uttag ligga på samma grupp. Man behöver vara försiktig med användningen av flera apparater samtidigt, för att inte säkringen ska gå.

Därför tog jag hit en elektriker i veckan, för att få ett utlåtande och ev. förslag på förändringar/förbättringar. Han gav ett bra och professionellt intryck och vi gick igenom vad som fungerande dåligt. När han öppnade elcentralen blev han dock förvånad, han sa att det verkar som att någon tagit den inkommande elen på 1-fas och "fejkat" den till en 3-fasanläggning. Något som ju i grunden låter som en tveksam konstruktion. På sättet det var gjort här, sa han att det vid överbelastning skulle kunna leda till att nollan bränns.

Det ska också sägas, att när vi kollade bakom ugnen var spishäll och ugn ihop-skarvat till en kabel, som var inkopplad med en perilex-kontakt. Detta var han inte heller imponerad av.

Han gick pedagogiskt igenom hur allt var kopplat i centralen, och varför det var mindre bra. Jag har själv inte tillräcklig kunskap för att med blotta ögat se på centralen och dra samma slutsats, men tillräcklig kunskap för att kunna följa och köpa hans resonemang.

Hans bedömning är att det bästa vore att byta ut hela centralen och vidare anläggning till 1-fas. Och sedan göra nya dragningar för spishäll och diskmaskin, för att dela upp kökets användning på fler grupper. Och få till en laglig och korrekt anläggning.

Hans normalpris för material och tid för centralbyte var 12 000 kr, men eftersom det totala arbetet skulle kräva ytterligare timmar, sa han 8000 kr för centralen och sedan ytterligare tid och material efter vad som krävs. Ev. att det skulle kunna vara klart på en arbetsdag.

Jag har ingen anledning att misstro honom. Han gav som sagt ett bra intryck. Men jag tänkte ändå fråga er om en second opinion. Baserat på beskrivning och bilder, skulle ni göra samma/annan bedömning? Har ni några andra synpunkter på hans slutsats, ang. lösning/tid/pris?

Tack på förhand!
Adam

• Elcentral med säkringar och mätare mot en vägg, flera ledningar anslutna, mätarens display visar energiåtgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk central med exponerade kablar, inklusive svarta, blå och jordade gulgröna kablar. Kablarna är kopplade i en panel över monteringsbox.
    Skapa konto
  • Elcentral med märkta kablar och säkringar, exponerade ledningar och strukturella detaljer synliga mot en vägg.
    Skapa konto
  • Närbild på kopplingsområde i en elcentral med flera synliga kablar och märkning "L1".
    Skapa konto
  • Elcentral med kablar och säkringar i närbild, visar koppling och möjlig problematik med 1-fas fejkat till 3-fas installation.
    Skapa konto
  • Elcentral med olika färgade kablar kopplade till säkringar och en kopplingsplint.
    Skapa konto
  • Bild på elcentral med fyra C16A automatsäkringar och en jordfelsbrytare, synliga kablar och kabeldragning bakom.
    Skapa konto
  • Tabell på elcentral med gruppförteckning, visar modulnummer, omfattning, strömstyrka (AMP) och area. Inkluderar badrum, kök och hall.
    Skapa konto
  • Gilla
Rel2
  • Laddar…
Allvarligt om nollan kan bli överbelastad. Elanläggningen tillhör normalt fastigheten och brf. Hör med styrelsen. Kanske de tänkt att hela huset snart ska få 3-fas i lägenheterna!?

• Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
A
När han öppnade elcentralen blev han dock förvånad, han sa att det verkar som att någon tagit den inkommande elen på 1-fas och "fejkat" den till en 3-fasanläggning
Det är nog bara för att man använt trepoliga skenor och jordfelsbrytare.

Det är vanligt med bara några få grupper för belysning och uttag i lägenheter. Det är enligt svensk standard där man anger i alla fall en gruppledning för varje 30 m2 boyta.

Vad betjänar de tre 16 A skydden längst ner till höger? De finns ej med i gruppförteckningen. Börja med att uppdatera gruppförteckningen tycker jag.

Det är innehavaren av lägenheten i en bostadsrätt som ansvarar för elen i den. Föreningen ansvarar för de allmänna utrymmena.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A adam100 skrev:
Man behöver vara försiktig med användningen av flera apparater samtidigt, för att inte säkringen ska gå.
Det låter fullt normalt i en enfaslägenhet.
A adam100 skrev:
han sa att det verkar som att någon tagit den inkommande elen på 1-fas och "fejkat" den till en 3-fasanläggning.
Jag ser inget fel i det. Det kan tvärtom vara en god ide ifall det finns planer på att dra in trefas i lägenheterna.
A adam100 skrev:
sa han att det vid överbelastning skulle kunna leda till att nollan bränns.
Man får ju inte nyttja en gemensam neutralledare till flera fasledare från samma fas. Det framgår inte av din beskrivning att så är fallet. Och jag ser heller inte på dina bilder ifall det sker.
A adam100 skrev:
Det ska också sägas, att när vi kollade bakom ugnen var spishäll och ugn ihop-skarvat till en kabel, som var inkopplad med en perilex-kontakt. Detta var han inte heller imponerad av.
Det är fel ifall du har en 20 A säkring till ledningen, men jag ser ingen sådan i centralen. Men det ska man inte hugga i sten då det finns en 25 A-variant på perilex. Vilken/vilka dvärgar betjänar spisen?
A adam100 skrev:
Hans bedömning är att det bästa vore att byta ut hela centralen och vidare anläggning till 1-fas.
Jag ser absolut inget sådant behov. Hade han några motiv?
A adam100 skrev:
Och sedan göra nya dragningar för spishäll och diskmaskin, för att dela upp kökets användning på fler grupper.
Det hjälper dig inte. Du är begränsad till din mätarsäkring på troligen 25 A. Det går inte att trolla fram mer effekt genom att dra fler ledningar. Du kan möjligen få en gruppledning extra för uttag i köket. Du har en enfaslägenhet och det innebär begränsningar i hur många vitvaror kan man köra samtidigt. Enda sätter att trolla fram er kräm är att dra in trefas.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Tack för era svar!
J Josth skrev:
Allvarligt om nollan kan bli överbelastad. Elanläggningen tillhör normalt fastigheten och brf. Hör med styrelsen. Kanske de tänkt att hela huset snart ska få 3-fas i lägenheterna!?
Jag har tolkat reglerna som att brf är ansvarig för anläggning fram till inkommande el i lägenheten, därefter bostadsrättsinnehavarens ansvar avseende anläggningen i lägenheten. Men som ni är inne på påverkar ju lägenhetens anläggning hela fastigheten, t.ex. gällande huvudsäkring.

Jag har bokat möte med fastighetsförvaltningen imorgon, tänkte bland annat fråga om ev. 3-fasplaner.

A avh67f skrev:
Det är nog bara för att man använt trepoliga skenor och jordfelsbrytare.

Det är vanligt med bara några få grupper för belysning och uttag i lägenheter. Det är enligt svensk standard där man anger i alla fall en gruppledning för varje 30 m2 boyta.

Vad betjänar de tre 16 A skydden längst ner till höger? De finns ej med i gruppförteckningen. Börja med att uppdatera gruppförteckningen tycker jag.
Jag förstår inte vad de tre 16A-säkringarna (plats 20, 21, 22) nere till höger har för syfte. Ingenting i lägenheten bryts om dessa slås av. Men helt rätt att förteckningen måste uppdateras, inte heller plats 5, 6 och 7 är specificerade.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter fullt normalt i en enfaslägenhet.

Jag ser inget fel i det. Det kan tvärtom vara en god ide ifall det finns planer på att dra in trefas i lägenheterna.

Man får ju inte nyttja en gemensam neutralledare till flera fasledare från samma fas. Det framgår inte av din beskrivning att så är fallet. Och jag ser heller inte på dina bilder ifall det sker.

Det är fel ifall du har en 20 A säkring till ledningen, men jag ser ingen sådan i centralen. Men det ska man inte hugga i sten då det finns en 25 A-variant på perilex. Vilken/vilka dvärgar betjänar spisen?

Jag ser absolut inget sådant behov. Hade han några motiv?

Det hjälper dig inte. Du är begränsad till din mätarsäkring på troligen 25 A. Det går inte att trolla fram mer effekt genom att dra fler ledningar. Du kan möjligen få en gruppledning extra för uttag i köket. Du har en enfaslägenhet och det innebär begränsningar i hur många vitvaror kan man köra samtidigt. Enda sätter att trolla fram er kräm är att dra in trefas.
Tack för utförligt svar!

Säkring 6 och 7 går till spis och ugn. Som det ser ut går två fastrådar (en svart och en brun), en jord och vad jag tror är två nollor (en blå och en vit) in i denna gemensamma ledning. Svårt att få med på bild, men jag lägger in en hyfsad bild på det nedan.

Jag förstår resonemanget om den grundläggande begränsningen. Att separera spishäll på något annat vis ger ingen fördel.

Men som det är nu ligger kylskåp, köksfläkt, diskmaskin och uttag för kaffebryggare/vattenkokare på samma 10A-säkring. Hade det inte hjälpt mig att separera diskmaskin från resterande? Det borde väl möjliggöra att köra diskmaskin på ca 2kW och vattenkokare på ca 2kW samtidigt, på separata 10A, utan att någon av dessa, eller en huvudsäkring på 25 A, slår ifrån? Som det är nu kan jag ju inte köra disk och kokare samtidigt, utan att 10A-säkringen slår ifrån. Det var kanske det du menade med ny gruppledning för uttag?

Jag tar med mig ditt övergripande budskap om att det inte nödvändigtvis är något fel på centralens layout. Jag ska prata med fastighetsförvaltaren innan några vidare beslut. De har säkert info om hur det ser ut i andra lägenheter i huset och ev. planer på 3-fas.

• Elcentral med säkringar och omkopplare, märkt "RUTAB", där olika säkningar numrerade 1-24 är synliga på en vit vägg.
    Skapa konto
  • Elektriska ledningar och kablar med olika färger vid en vägganslutning i lägenhet, del av diskussion om elansvar och säkringar.
    Skapa konto
A
En fas tycker jag räcker bra för en lägenhet. Man har inga större behov där.

Men ja diskmaskinen borde ha sin egen grupp och andra stora förbrukare. Annars funkar det ju dåligt som du märkt.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A adam100 skrev:
Säkring 6 och 7 går till spis och ugn. Som det ser ut går två fastrådar (en svart och en brun), en jord och vad jag tror är två nollor (en blå och en vit) in i denna gemensamma ledning. Svårt att få med på bild, men jag lägger in en hyfsad bild på det nedan.
Jag tror jag måste rätta mig själv. Jag kollade lite noggrannare. Det verkar som att säkring 5, 6 och 7 går in i samma ledning. Alltså: En svart, en brun och en grå ledare. Tillsammans med en blå nolla och en jord. Dessa går till ugn och häll.

A adam100 skrev:
Jag tror jag måste rätta mig själv. Jag kollade lite noggrannare. Det verkar som att säkring 5, 6 och 7 går in i samma ledning. Alltså: En svart, en brun och en grå ledare. Tillsammans med en blå nolla och en jord. Dessa går till ugn och häll.
Detta är ju sämre. Då leder du tre fasledare från samma fas till laster med enbart en neutralledare som leder tillbaka. Då kan ju i princip 30A ledas åter genom denna. (tills 25A säkringen går).

Dessa tre bör ha varsin neutralledare och får INTE kopplas samman ute vid spisen sen, ej heller neutralledarna och därför ska de normalt förläggas i egna rör så att risken minimeras. Det är ju inte helt ovanligt att en häll drar mer än 10A och då kommer förr eller senare någon på att man ju kan koppla ihop svart, brun och grå så går inte säkringen längre!! Sen att den blåa bli het märks ju inte förrän det brinner.

• Gilla
Richard87 och 1 till
  • Laddar…
A adam100 skrev:
Jag förstår inte vad de tre 16A-säkringarna (plats 20, 21, 22) nere till höger har för syfte. Ingenting i lägenheten bryts om dessa slås av. Men helt rätt att förteckningen måste uppdateras, inte heller plats 5, 6 och 7 är specificerade.
20-22 är troligen förberett för trefasspis när lägenheten väl har blivit uppgraderad till trefas.

5-7 var troligen också reservsäkringar, men sen har någon kopplat in något på 6 & 7 utan att uppdatera gruppförteckningen.

Om oanvänd säkringar märks eller inte på gruppförteckningen är olika, ibland skrivs det tex "reserv".

A adam100 skrev:
Det finns ingen utgående ledare på säkring 5.
Var är den grå ledaren ansluten? Är den ansluten på jordskenan eller nollskenan?

Kan vara så att de har dubblerat nollan genom att använda både blå och grå ledare som nolledare.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
A adam100 skrev:
Är det så då är det fel. Är det som du tyckte från början, dubbla nollor i kabeln så är det ok. Detta är det enda som eventuellt är fel i din anläggning. Ledarna till spisen ser tunna ut. Normalt för enfaslägenheter är 3G4 mm². Men man har kanske renoverat och dragit fram 5G2.5 mm²?
A adam100 skrev:
Hade det inte hjälpt mig att separera diskmaskin från resterande?
Jo, en grupp till till köket tycker jag du kan få. Men så mycket mer går inte.

A adam100 skrev:
Jag förstår inte vad de tre 16A-säkringarna (plats 20, 21, 22) nere till höger har för syfte. Ingenting i lägenheten bryts om dessa slås av.
På första bilden ser man att ingenting är anslutet på ovansidan av säkringarna, så de går ingenstans, de är förberedda för 3-fas spis.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
20-22 är troligen förberett för trefasspis när lägenheten väl har blivit uppgraderad till trefas.

5-7 var troligen också reservsäkringar, men sen har någon kopplat in något på 6 & 7 utan att uppdatera gruppförteckningen.

Om oanvänd säkringar märks eller inte på gruppförteckningen är olika, ibland skrivs det tex "reserv".

Det finns ingen utgående ledare på säkring 5.
Var är den grå ledaren ansluten? Är den ansluten på jordskenan eller nollskenan?

Kan vara så att de har dubblerat nollan genom att använda både blå och grå ledare som nolledare.
Du har rätt! Jag får rätta mig själv igen, jag kollade på fel brytare.

I den gemensamma ledningen går en fasledare (brun) från säkring 6 och en fasledare (svart) från säkring 7. I samma ledning går även en jord och en neutral (blå) in, kopplad till skyddsskenan. Ledningen har även en grå ledare, men denna är inte kopplad till något i centralen. Bifogar en bild, där man ser den lösa grå (tejpade) ledaren.

Bo (jag verkar inte kunna infoga ditt svar):

När jag mäter ytterdiametern på kabeln är den ca 13mm och respektive ledare ca 3.5mm (inkl. isolering). 5 ledare. Tyder det på att det är en 5G4-kabel? Är det i så fall OK?

• Lös grå ledare i elcentral, tejpad och ej inkopplad.
    Skapa konto
Det är 5G2.5 mm² du har. Det är ovanligt i enfaslägenheter och kräver att man tummar på reglerna i något avseende. Minst fel med den kabeln hade varit att koppla två fasledare till samma säkring på 20 A och dessutom koppla två andra ledare (blå och grå) till nollplinten, dubbla fas och neutralledare alltså. Nu har du två fasledare till varsin 10 A säkring och en gemensam neutralledare på 2.5 mm². Då kabeln troligen mestadels är utanpåliggande så kommer den inte att ta skada av detta. Men att även använda grå som neutralledare skulle hjälpa upp det hela.

Om detta är det enda fel du har så är det alltså inte så farligt.

Felkod: "Oops! Något gick fel. Försök igen." Visas när ett systemproblem har uppstått och ytterligare åtgärder behövs för att fortsätta.

Ja, jag ser att microsoft verkar ha letat sig in på BH med sina egenartade felmeddelanden. Jag kan inte heller citera (mer) text in i detta inlägg.

Av en händelse har jag just nu ett ärende hos microsoft support ang deras felmeddelanden och de hävdar att "something is wrong" och liknande inte riktar sig till vanliga användare utan till "professionella personer" som kan tyda dem. Jag kallar därför på @Per Eskilsson som kanske direkt förstår detta Oops ;) Fast nu är vi lite OT...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är 5G2.5 mm² du har. Det är ovanligt i enfaslägenheter och kräver att man tummar på reglerna i något avseende. Minst fel med den kabeln hade varit att koppla två fasledare till samma säkring på 20 A och dessutom koppla två andra ledare (blå och grå) till nollplinten, dubbla fas och neutralledare alltså. Nu har du två fasledare till varsin 10 A säkring och en gemensam neutralledare på 2.5 mm². Då kabeln troligen mestadels är utanpåliggande så kommer den inte att ta skada av detta. Men att även använda grå som neutralledare skulle hjälpa upp det hela.
Jag förstår. Du har rätt i att kabeln mestadels är utanpåliggande.

Då har jag bättre förståelse för vad som är absolut nödvändigt och inte för min anläggning.

Om det skulle vara så att 3-fas är förhållandevis smidigt att få till inom en snar framtid, bedömer ni det generellt sett positivt/nödvändigt för en mindre lägenhet? Jag förstår att det skulle hjälpa till avseende användning av spis/ugn, men utöver det kanske det inte behövs. Är det något man råder till, även gällande små lägenheter, om möjlighet ges?

A
Känns inte så meningsfullt för lägenhet då man inte har behov av några högre effekter.

Tvivlar på att det är något som bara kan erbjudas heller då fördelningen för alla lägenheter behöver göras om helt. Men om det är något föreningen mot förmodan ska utföra har du nog inte så mycket val 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.