Byggahus.se

SEB slutar redovisa sin upplåningsränta?

1. daddydj
    Medlem · Uppsala · 530 inlägg

daddydj

Medlem
    Jag håller inte med. Bankerna kommer att samlas mot mitten men landa en bit över mitten. Snittet kommer att bli högre och bankerna kommer att tjäna mer pengar än tidigare.

Enligt artikeln var snittet i juli 1,54 % och i augusti 1,55 %. En ökning alltså. Hur rörde sig då ränteläget under samma period? Jo neråt. Snittet i juli för Stibor 3-månaders var -0.23 % och i augusti -0,25 %. Samtidigt som allmänna ränteläget gick ner 0,02 % gick alltså bolånen upp med 0,01 %. En diff på 0,03 %. Min teori är att snittet i augusti hade varit 1,52 % istället för 1,55 % utan det nya transparenta systemet.

Det är väldigt kort mätperiod och jag är säker på att trenden kommer att bli ännu tydligare om ett par månader. Framförallt efter SEB:s jätteförvandling sista veckorna där de höjer rejält i båda ändarna. SEB tänker såklart - "Kan alla andra ta bra betalt för bolånen så ska inte vi vara sämre."

2. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 938 inlägg

-MH-

Medlem
    Nå, om de de dyrare sänker mer eller mindre än det billiga höjer får väl framtiden utvisa, men vi ser redan nu att du har fel i (edit: och med) att de dyrare bankerna anpassar sig.

Redigerat 10 sep 2015 14:01
  3. daddydj
    Medlem · Uppsala · 530 inlägg

daddydj

Medlem
    Vi tolkar inte siffrorna på samma sätt. Jag ser inte någon direkt sänkning från de dyrare bankerna utan mest en höjning från de billigare bankerna under en period när alla banker borde ha sänkt räntesnitt. Fem banker har sänkt men tre av de med bara 0,01 %. Om vi väger in de 0,02 % som marknaden blivit billigare är det endast Handelsbanken (0,05 %) och Ikano Bank (0,01 %) som sänkt på riktigt.

Nog om detta. Om ett par månader visar det sig lite bättre hur trenden ser ut.

4. D
    Medlem · Västra Götaland · 7 inlägg

davey

Medlem
    Lite cred för ärligheten måste man ändå ge dem när de höjer vår ränta med 60%, "våra aktieägare vill att vi tjänar mer pengar åt dem". Vilken bank ska man byta till nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.