Byggahus.se

Se upp med hästmyror !!!

1. Lofjärden
    Renoverare · Falun · 28 inlägg

Lofjärden

Renoverare
    Det låter som du har koll och erkänner villigt att det kan varit bägge könen men det var dock enstaka flygare och inga svärmar

2. C
    Medlem · 8 806 inlägg
    He he, ja nog för att de är stora för att vara myror, men någon könsbestämning skulle jag inte ge mig på.

Det var i söderläge i vårt fall också. Faktum är att vi har mycket snyltgästande myror på vårt nuvarande ställe också, dock inte av hästtyp, och jag har inte sett dem intressera sig för något annat än söderfasaderna. Så de gillar nog sol och torrt.
    Däremot var det en uppgjuten trappa med obefintlig avrinning som lett till rötskador på de ställen hästmyrorna höll till.

• Laddar…
  3. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 1 933 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Då har du säkert rätt. Fasiken, det har jag aldrig sett.
    Däremot tusentals småmyror med vingar som svärmar hemma, de verkar dock vara ofarliga.

• Laddar…
  4. Pytt
    Besserwisser · Västra Götalands Län · 434 inlägg

Pytt

Besserwisser
    Förra sommaren kämpade jag mot hästmyrorna som byggt bo i taket på friggeboden. Hittade det ursprungliga boet (hoppas jag) i en murken stubbe en bit ifrån och blev alldeles fascinerad av mängderna myror som uppdagades när det sprayades i friggeboden.. Mycket spänd på att se hur det ser ut i taket och bjälken i nock nu när jag snart ska ge mig på att byta det, kanske delar med mig av lite bilder här om jag kommer ihåg det.
    Myrorna tog sig i mitt fall in genom att klättra upp via ett träd som stod och hängde med några grenar mot taket, men också genom väggen (såg det ut som).

5. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Vi hade oxå en rutten stubbe i närheten som troligtvis var original boet ..lycka till med friggeboden

6. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 103 inlägg

harry73

Allvetare
    Hade stora myror(hästmyror?) som bodde i en stubbe nära huset förra året. Tog bort rubbet och dumpade alla stubbdelar långt bort i skogen.

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 550 inlägg

Anna_H

Husägare
    Nej, flygmyror är helt enkelt hanarna. Finns alltså av alla myrarter. De föds upp av arbetarhonorna, svärmar, försöker para en drottning, och dör sedan. Den parade drottningen biter av sig vingarna och bygger bo.

• Laddar…
  8. D
    Besserwisser · E · 14 434 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Om det bara är hannar som har vingar, varför biter drottningarna av sig sina om de inte har vingar?

• Laddar…
  9. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 550 inlägg

Anna_H

Husägare
    Petimeter.... Hanar och drottningar. Arbetarhonorna har inte vingar.

10. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Vi hittade ca 7-8 stk som var större än dom andra och vi trodde det var drottningarna med varsitt satelitbo ..uppskattar alla inlägg och hoppas att alla är mer uppmärksamma än vad vi var även om utfallet för oss blev positivt. Det fick oss ju att fixa till ett helt nytt rum med fantastisk utsikt!

• Laddar…
  11. M
    Medlem · 1 364 inlägg
    Jag förstår varför hemsidan heter Byggahus.se och inte Myrexperterna.se :rofl:

12. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Haha sorry det var inte meningen..nästa projekt blir ett utekök så då börjar det iaf närma sig grundtemat

13. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 103 inlägg

harry73

Allvetare
    Du menar att myrorna kommer att äta köksväggen? :rolleyes::p

• Laddar…
  14. M
    Medlem · 1 364 inlägg
    Nej nej, ta det inte så. Jag älskar tråden med alla spekulationer kring myrors egenskaper. :D

15. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Haha möjligtvis vedboden för den är tanken att bli stomme till uteköket

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.