Byggahus.se

Se upp med hästmyror !!!

1. Lofjärden
    Renoverare · Falun · 28 inlägg

Lofjärden

Renoverare
    Det började med ljud i gaveln på tarrsängen...lät som någon lite skalbagge åt middag men lite visste vi då vad som ieg föregicks. Men när renoveringsplanerna uppstod och tarrsängsgaveln skulle bort så visade sig att det var många som var bjudna på den middagen som troligtvis hållt på i ett 10-tal år. Du kan se resultat på videon nedan

Följ gärna renoveringen av Our Wilderness Paradise vid sjön Logärden i Dalaskogarna :)

2. L
    Medlem · 1 151 inlägg
    Blä.

Jag hade också hästmyror i ett tidigare hus - men inte så många!

Tarrsäng - det var ett nytt ord för mig - var tvungen googla :)

3. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Det var tillräckligt många och fler satelittbon och det visade sig att vi var tvungna att ta ner hela väggen men lösningen med skjutparti blev väldigt lyckat se bifogad video. Haha ja det kanske kallas 2 våningssäng :)

4. L
    Medlem · 1 151 inlägg
    Oj - flott!

• Laddar…
  5. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Kul att du uppskattar utsikten över Logärden - Dalarna :)

• Laddar…
  6. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Jag ser att många kikat på hur mycket hästmyror kan ödelägga om dom får fritt spelrum !! En viktig sak att tänka på är att dom kan ha satelittbon och i vårt fall var det 7 stk. Vilket innebar att i princip var hela väggen förstörd och dom hade alltså ätit sig igenom ytterpanel...11 cm väggbjälke...innerpanel...samt masonitskiva och var någon milimeter från att det även gått igenom tarrsängsgaveln på någon mm !! Det vi borde ha uppmärksammat är att drottningen som tydligen flyger sågs krypa in bakom ytterpanelen...iof 10 år för sent för oss men ett tips för andra att hålla utkik efter härnu på vårkanten! Happy hunting:) OBS Känsliga tittare bör endast titta med ett öga !!

Redigerat 9 apr 2019 15:30
  7. K
    Husägare · Skåne · 2 237 inlägg

knipo

Husägare
    Vilka as!!!:surprised:

• Laddar…
  8. lärjungen
    Medlem · Örebro · 589 inlägg

lärjungen

Medlem
    Usch. Hade också angrepp av hästmyror som jag upptäckte ett halvår efter att jag köpt hus. De hade ätit upp allt bärande virke i en gammal betongentré (där golvet på entrén hade reglar av trä). Måste pågått i årtionden. De hade dragits dit av att virket sugit åt sig vatten och murknat. Senare hittade jag flera bon i ett närliggande träd och en gammal rutten dörr som användes till vägg på ett vedskjul. Allt brändes upp omgående.

Var er vägg fuktskadad eller hade de ändå valt att parkera där?

Inte för att vara petig, men de heter "carpenter ant" på engelska ;)

9. C
    Medlem · 8 832 inlägg
    Ja, de svärmar varje år, då är det tusentals vingförsedda myror som springer runt.
    Vi hade också angrepp i vårt förra hus, men som @lärjungen också konstaterat verkade de i stort sett hålla sig till virke som redan var lite halvmurket. Tyvärr går de ganska fort fram och är det i princip omöjligt att ta kål på dem med dagens myrmedel. Det verkar inte bita något vidare på vanliga myror heller för den delen, har nog testat samtliga produkter på konsumentmarknaden.

• Laddar…
  10. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 1 943 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Nu blandar du ihop hästmyror och flygmyror.
    Någon kommer rätta mig vad de heter på riktigt, men det du tänker på är inte samma sorts myra.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · 8 832 inlägg
    Jaså? De käkade upp hela farstun och såg ut som hästmyror iallafall ;)
    Kollade wikipedia och där fanns passande nog en bild på en med vingar:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Hushästmyra

12. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Flygmyror är inte en art. I princip alla myror flyger när de svärmar.

13. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Ja det är otroligt vilken idoghet dom har men märkligt nog var den här väggen är/var i söderläge och det mesta av träet var snustorrt..
    Ahaa det var ju en mer passande namn

14. Lofjärden

Lofjärden

Renoverare
    Vi såg faktiskt inga svärmar utan det var nog honorna som hade vingar..Vi hade saneringsfirma på plats men många överlevde både 1 o 2 besök!!

15. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Både honor och hannar som svärmar har vingar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.