Byggahus.se

Se upp med el till inköpspris

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Laddar…
  2. J
    Anonym
    Kag har haft problem med ett bluffbolag:Telinet Energi. Ett enkelt sätt att sortera bort bluffbolagen är att undvika de billigaste på Elskling - Telinet, Stockholms elbolag mfl - de må vara billiga men det finns en anledning.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  4. Fairlane
    Medlem · Nivå 13
    Telinet hade jag förut och det fungerade utmärkt. Det var billigare första året sen blev det dyrare, men vet man om det (läser informationen) så var det bara att tacka och ta emot. Nu har jag Skelleftekraft och det är samma där, utan avgifter etc första året. Vet man bara om det så fungerar det.

• Laddar…
  5. Appendix
    Medlem · Nivå 12
    Stockholms elbolag brukar ligga i topp på jämförelsesidor.
    De ligger även i botten vad gäller kundnöjdhet och i topp vad gäller klagomål.

De ringer exv nu runt i Skelleftekrafts "område" och säger att de är återförsäljare för Skelleftekraft.

Om du måste ljuga och luras för att få kunder kanske du itne är så bra.

6. Kungen_283746
    Medlem Nivå 5
    Jag vill slå ett slag för Tibber!

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vad är bra med det bolaget, priset?
    Har du några siffror?

8. H
    Medlem · Nivå 8
    Av det jag läst om Tibber så är priset inte den avgörande faktorn för att folk väljer dom utan mer de tekniska fördelarna som man kan använda tillsammans med deras app.

• Laddar…
  9. G
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…
  10. Appendix
    Medlem · Nivå 12
    Samma som greenly. Inte alls så märkvärdiga priser men smidig app.

Dock har de flesta större elbolag som ellevio/skelleftekraft rätt bra info på deras sidor med.
    Det jag stör mig mest på är att ellevio lyckas uppdatera en gång i månaden trots timmätning.
    Skelleftekraft som har samma siffror lyckas uppdatera dagen efter.
    Med timmätning vill man ju i princip kunna se live vad man förbrukar... Men så är det inte i praktiken.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Den här var inte så hjälpsamt. Utveckla gärna vad du haft problem med istället för att bara skriva bluffbolag.

• Laddar…
  12. J
    Anonym
    Nej, det var väl lite generaliserat. För exempelvis Telinet så handlar det om att affärsmodellen går ut på att få in nya kunder i abonnemang som är krångliga att ta sig ur. Det är rätt fula metoder för att låsa in kunden på långa avtal. Vad gäller sthlms elbolag vet jag inte annat än jag har läst i tidningsartiklar. Men Telinet alltså. Slutade med att jag fick gå via Villaägarnas riksförb som är sponsrade av dem, innan de gav med sig.

13. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för infon, Telinet befann sig nämligen på Mediamarkt när jag skulle köpa tvättmaskin och torktumlare för två månader sedan. De erbjöd en presentcheck på 500kr om man bytte till dem. Efter en noggrann utfrågning skulle det gå att byta från dem efter en månad, dvs ingen bindningstid eller dolda avgifter. Jag tecknade ett avtal och använde min check samma dag men inget byte skedde. Då jag inte fick en kopia av mitt avtal (Och därmed inte hade något att förhålla mig till) ringde jag dem förra veckan och fick reda på att ”något” gått fel och att jag skulle behöva fylla i nya papper. Detta är jag nu ytterst motvillig till att göra nu, särskilt då jag inte vet vad som hänt med mitt initiala avtal samt fullmakt (för byte av elleverantör). De verkar inte riktigt ha koll.

14. G
    Medlem Nivå 10
    Förut brukade media markt ha DinEl hängandes med 500kr presentkort, samma bolag med nytt namn?

15. S
    Medlem Nivå 1