Se upp för Fönstervision och dess drive med wasakredit. Stora löften inget utförande.

388 läst  2 svar

  1. EL-Mats
    Husägare Nivå 1
    I september 2018 mitt i utgrävningen av vår källare kommer en kille och frågar om vi tänkt tanken att byta fönster?
    Våra fönster på huset som byggdes 1937 är illa där ann, även om jag försökt att vårda dem med nytt kit och målning. Men de har helt tappat isoleringen i stommen och har där av börjat ruttna då den varma fuktigare inneluften kondenserar inne i det kalla trät. Inget att hymla med.
    Ja de behöver bytas och det snarast!
    Normalt sätt gör vi det själva. Vill ju ha tidsenlig karm och utförande som håller kvalité och bevarar utseendet. Har redan bytt köksfönster i samband med köksrenoveringen. Men när vi nu var mitt upp i utgrävning av källare och dräng så var fönsterförsäljaren värd en chans.
    Då denna visade sig ha samma grundvärderingar kring fönsterbytet som mig så vart det till och med intressant. Muntligt sa jag att om du kan fixa fönsterbytet utan påverkan på tidsenligt utseende före utgången av 2018 så var jag intresserad av en offert.
    Vi talade länge och väl om vikten av att fönster behöver passa in i stil och utseende med fasad. Att det kan vara svårt med nya moderna fönster som ska vara look like.
    Men i sortimentet fanns alla modeller med samma typ av karm och hasp som nu. Men med fyr isoleringsglas.

    Offerten dröjde och när den väl kom saknades delar vi talat om.
    Här borde jag dragit öronen åt mig. Men den allt igenom väldigt trevliga försäljaren lovade att omedelbart åtgärda detta och ge mig 35% på hela priset. Med detta hamnade prislappen likt som om jag skulle gjort beställningen på egen hand från fönstertillverkaren.
    I samband med offerten talade han även varmt om det faktura erbjudande de hade med Wasa kredit. Att betala först ett halvår efter beställningen, utan uppläggningsavgift och ränta. Jag var tydlig med att jag betalar direkt vid leverans och ev handpenning vid orderbevis. Fönstren skulle ta ca 7 till 8 veckor att få fram.

    Vid detta laget har det gått 1 månad och beställningen gick iväg 5 oktober 2018. Frågar för säkerhetsskull att de hinner montera fönster före det blir för kallt och sent in på året. Försäljaren sa att de brukar undvika montage efter november utgång då det blir för kallt att arbeta med bara händer. Han lovar att återkomma med leveransbesked. I offert står även att ev förseningar i leverans ska medelas mig som kund i god tid innan.
    Tiden går och och jag har inte hört ett ljud. I mitten av november när nästan sju veckor passerat skriver jag till dem och frågar om hur det går med leverans. Jag får inget svar. Dagarna efter ringer jag och får då höra att de är på semester men ska återkoppla med datum på måndag veckan efter.
    Under tiden kommer även en inbetalningsavi från Wasakredit. Dock ska den betalas senast i april 2019. Men det står inte vad det gäller annat en att jag tagit ut en kredit på samma belopp som offerten från FönsterVision. Med det misstänker jag att det blivit ett missförstånd. Ringer upp FönsterVision ett par dagar efter då de inte återkopplat på måndag enligt löfte. Försäljaren som alltid lika trevlig och inställsam meddelar att det bara gått sex veckor enligt hans räkning från beställningen. Som svar ang Wasakredit ställer han motfrågan om att vi talade väl om slutförande och fakturering under 2019. Nej jag var tydlig med att det fortfarande skulle ske 2018. För övrigt har jag inte skrivit under någon orderbekräftelse om 2019. Ja just det så var det, får jag till svar.
    Jag har vid tiden bara gett FönsterVision mitt personnummer och fastighetsbetäckning, så de kan förbereda för rot. Säljaren lovar åter igen att återkomma i dagarna.

    Den 26 november skriver jag ett mail till dem där jag uppmanar dem att återkomma med besked före den 30 november. Annars avser jag att häva avtalet. Dagen efter ringer jag Wasa kredit för att få klarhet om hur jag lyckats få en kredit hos dem utan att skrivit under eller via e-legitimation förbundit mig med ett avtal via dem?
    Enligt Wasakredit får jag höra att det är en företagstjänst de har och där kunden måste ha undertecknat ett avtal med tillhörande villkorbilagor i samband med orderbekräftelsen.
    Förklarar för dem att jag endast godkänt en offert via nätet och att jag har denna offert utskriven men inte undertecknad. Att i övrigt har inget hänt eller undertecknats. Vidare att jag får jaga på Fönstervision för att få något svar. Att de inte svarat skriftligt på ett enda mail. Jag skickar över den korrespondens från mig jag har och offerten jag godkänt via telefon och ock en ok knapp på nätet.
    Wasakredit ringer tillbaka och säger att de fått en rapport om att arbetet med nya fönster redan är levererat och utfört. Jag skickar en bild till dem som bevisar att några nya fönster inte finns på plats varesig monterade eller levererade. Säger spontant rakt ut att detta luktar bedrägeri lång väg...
    Då blir dom väldigt mjuka och lovar att de ska få tag på företaget och återkoppla till mig så snart de fått tag på ägaren till FönsterVision.

    Denna konversation har jag kvar via mail då jag bad om att fortsätta att ha den skriftligt.
    En ny person från FönsterVision ringer samma dag upp och säger att det är han som gör alla beställningar till fabriken och bedyrar att detta är den första dagen han hör talas om detta ärende. Han lovar att lägga ordern med det samma och att vi ska få ytterligare 5% på priset. Han återkopplar och säger att nytt leveransdatum nu är vecka 2, 2019. När jag frågar varför han la denna beställning först nu och även ber honom häva denna får jag till svar att betalningen har visst legat sedan tidigare men att fabriken ligger sen i sina beställningar. Att jag inte kan dra mig ur då de redan har betalat handpenning till fabriken för att göra fönstren. Han försäkrar på heder att leverans sker vecka 2 och att de kommer hit och monterar vecka 3. I korrespondens till Wasakredit hade det svarat att de varit i kontakt med mig och att vi skulle ha ett fysiskt möte för undertecknande. Det enda jag fick från FönsterVision var senare telefonsamtal från deras "IT tekniker" som hävdade att ett fel uppstått i systemet hos dem som gjort att jag inte fått någon orderbekräftelse. Märkligt lik rösten med personen jag talade med innan. Förklarar även det i mailsvar till Wasakredit som tycker att vad bra att det löste sig. I mail till mig dyker samma tvåsidiga offert upp igen, med skillnaden att rubriken nu är orderbekräftelse. Ingen bilaga och inget jag skriver under.

    Vecka två har nu haft sin sista vardag och några fönster från FönsterVision har fortfarande inte dykt upp. Med egen resertch har jag spårat att åtminstone delar av leveransen ligger hos en speditionsfirma i Vallentuna. Det är inte så många fönsterfabriker i Sverige och svalt med orrar för årstiden.
    Ringer ändå upp FönsterVision för att få ett besked som de redan borde gett mig ang försenad leverans. Men den nya kontakten är på semester i Thailand. Det går fram signaler sedan bryts uppkopplingen med ett medelände på thai. Får med lite iver och resetch tag på den första säljaren igen. Han säger nu plötsligt att leverans och montering ska ske tidigast vecka 5. Han hänvisar även till att den kontakten som nu är på semester i Thailand personligen varit förbi och lagt ett brev i min brevlåda med den överenskommelse om leverans han bedyrade i november. Alltså det han lovade att maila men inte gjorde. Har inte sett skymten av något sådant i brevlådan. Frågar då säljaren som hävdar sig ha en kopia på brevet om han kan fotografera av detta och maila. Men då han nu är ensam på kontoret är det svårt. Han lovar att göra det under dagen. Men ännu har inget mail dykt upp. Till distributören har jag kommit överens om att låta de pallar som ska till min adress ligga kvar ett tag så att vi får en chans att hitta en förklaring.
    Men ska sanningen fram är jag helt tom och i chock av häpnad. Det är som ed dålig kalkonthriller.

    Vad ska man göra? Polisanmäla? Wasakredit som fortsätter skicka avier har inte lyckats lämna någon bra förklaring till hur jag lyckats få en kredit hos dem som FönsterVision tagit ut på sitt konto i kontanter, utan att jag varit i närheten satt skriva under. Dom vill inte göra någon större sak av detta utan vill medverka till att hitta en lösning med FönsterVisions åtaganden till mig som kund. Ingen större sak för dem är ca 150 tkr för mig.
    Men har FönsterVision inte avverkat sina försök att ställa till rätta? Detta är tredje gången de skjuter fram leverans och montage. Fönsterbranschen borde rulla tummarna vid den här årstiden. Är det några fler som har råkat ut för samma sak? Eller är det jag som överreagerar?
    Faktum är att deras uppskjutande av leverans och uteblivna svar väsentligt ändrat förutsättningarna för min order. Detta då jag nu börjar studera för att läsa upp min El kompetens och inte kan ta rot för 2019.
    Se upp med företaget FönsterVision och deras smickrande försäljning med en faktura deal med wasakredit.
    Vad har hänt med "hantverkare" av idag. Jag skäms och känner skam.
     
    Redigerat
    • Laddar…
  2. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    Det var en hemsk historia. Jag vet inget om fönsterföretaget, men det är ju bra att du varnar andra. Man kan fundera om det hade varit möjligt att mer tydligt ställa krav på leverans i tid. Om du inte får rot blir ju installationen väsentligt dyrare. Jag har tyvärr erfarenhet av Wasa kredit. Jag hjälpte en äldre släkting som på något liknande sätt fått en kredit där. Det var höga räntor, dyra avgifter, sena avier och höga förseningsavgifter. Beloppet var egentligen rätt lågt, men alla avgifter var skyhöga. Det var svårt att göra en slutbetalning som avslutade denna kredit.
    Mitt råd skulle vara att se till att avsluta allt med Wasa så att de inte kan kräva dig på något så att du har framtida kontakter direkt med fönsterföretaget. Då får du förhandla med fönsterföretaget om vad du ska betala med hänsyn till alla problem som uppkommit.
     
  3. F
    Medlem Nivå 2
    Hur är det möjligt att driva ett företag på det viset? Galet mycket bortförklaringar och lögner,bla angående handpenning till fabrik, företaget betalar ingenting innan leverans..
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: