Hej,
Jag drar in fiber i huset och tänkte kunna se TV via den. Alltså inget mer antenn eller "kabel-tv". Vad behöver man för utrustning för att kunna se live-tv på dom vanligaste kanalerna?
Mvh//ej påläst!
Jag drar in fiber i huset och tänkte kunna se TV via den. Alltså inget mer antenn eller "kabel-tv". Vad behöver man för utrustning för att kunna se live-tv på dom vanligaste kanalerna?
Mvh//ej påläst!
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
ett abonnemang nånstans och en mottagare. Din fiberleverantör har säkert nån som sänder de vanligaste kanalerna.
Annars kan man skita i det helt om man inte tittar vansinnigt mycket på tabloid teve och streama det man vill se. Så gör vi över chromecast. Vi har inget annat kvar alls. Det är bara skit ändå och inget man saknar.
Annars kan man skita i det helt om man inte tittar vansinnigt mycket på tabloid teve och streama det man vill se. Så gör vi över chromecast. Vi har inget annat kvar alls. Det är bara skit ändå och inget man saknar.
Man kan även gå medelvägen och "skita" i en speciell mottagare och streama allt via exempelvis Chromecast. Exempelvis Telenor och Com Hem har appar/lösningar där de vanligaste kanalerna, typ 1 till 12, går att se live från "castad app". Finns säkert liknande även från andra leverantörer.S Stefan1972 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Jag har en dator kopplad till TVn och tittar mha. den ... SVT streamar sin kanaler på hemsidan, TV4 tror jag går att se gratis med reklam. I övrigt vet jag inte om det finns flera som sänder "live" .. Många kanaler lägger upp enskilda program på sina hemsidor som går att se med reklam ....
Annars tittar jag mest på youtube, där får man ju välja själv ..
Annars tittar jag mest på youtube, där får man ju välja själv ..
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Om det är viktigt för dig att se "tablå-tv" dvs. streamad (eller "live-sänd" tv) så är det svårt att göra utan en box (eller möjligen Cromecast + app från Comhem-typ) ...J Jonas_70 skrev:
Vill du bara se "on demand" så är det onödigt ..
Det var det jag försökte beskriva att det går utan box med lösningar från bland annat Com Hem och Telenor.Dan_Johansson skrev:
Tekniskt går det alltså. Jag vet inte om de erbjuder tjänsten "publikt". Jag råkar "bo" i ett "Com Hem hus" och har därför tillgång till "streamad linjär-TV" via deras app. Jag har även ett abonnemang med box från Telenor, och har därför även tillgång till "streamad linjär-TV" via Telenor.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Vill du inte ha en antenn eller parabol så måste du ändå ha nån som sänder det till dig. Det ska ju sägas att det inte kostar särskilt mycket att ha ett grundutbud. Tror vi betalade 29kr i månaden för de vanligaste kanalerna. Att jag sa upp vårt berodde mest på att boxen gick sönder och de ville ha 2500 för en ny. Då fick det vara. Det vi brukar titta på finns ju ändå på play och smidigare än en chromecast blir det nog inte ändå.J Jonas_70 skrev:
Det håller jag verkligen inte med om! Alla Chromecast/play-lösningar är väldigt, väldigt osmidiga jämfört med att bara trycka på knapp ett eller fyra när man vaknar på morgonen och vill ha lite bakgrundsnyheter innan jobbet.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
jo det kan jag väl hålla med om men det är mest en vanesak. Nu när man använt det ett tag så tänker man inte ens på det..Men å andra sidan tittar jag bara på teve kvällstid när man vill varva ner i soffan och då blir det väl inte lika märkbart.Alfredo skrev:
Funderar oxå lite på det. Idag har vi enklast möjliga paket från CanalDigitalParabol + Netflix och Cmore.
Canaldigital känns ju lite överflödigt idag egentligen då vi främst kollar streaming ändå och bara ibland på TV4 efter 17 eller som just nu Idol...
Borde ju kunna skippa CD och slänga dit en vanlig antenn istället och där spara några fina hundringar ju. Eller?
Canaldigital känns ju lite överflödigt idag egentligen då vi främst kollar streaming ändå och bara ibland på TV4 efter 17 eller som just nu Idol...
Borde ju kunna skippa CD och slänga dit en vanlig antenn istället och där spara några fina hundringar ju. Eller?
Med Cmore och en tex en Chromecast kan du kolla på tv4 live via appen och därmed skippa CanalDigital.rampante skrev:
Funderar oxå lite på det. Idag har vi enklast möjliga paket från CanalDigitalParabol + Netflix och Cmore.
Vi kör helt utan box och tv-abonnemang. Via samsung smart-tv har vi SvT play, Viaplay, netflix, och hbo. När vi någon gång vill se på andra vanliga kanaler så går det att göra genom viaplay-appen. Den enda kanal vi då inte kan se är tv4.