Byggahus.se

Se till att du är redo vid längre elavbrott

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. N
    Medlem Nivå 6
    Precis vad som behövs, en riskanalys och man tar personligt ansvar för sin situation.

Själv har jag 3G backup av min ADSL-anslutning till Internet. Sat-TV med backup av marksänd TV. 6kW trefas dieselkraftverk med diesel för en vecka.

Men det viktiga är att man TÄNKER igenom SIN situation och var de största riskerna finns, det får vara slut på: "Vah vad hände? Nån annan kan väl ta ansvar?"

• Svara
  3. S
    Anonym
    viktigt det där med tv och internet

• Laddar…
    • Svara
  4. M
    Medlem Nivå 6
    Eftersom elbolagen hänvisar till sin hemsida för information om avbrottet så är det viktigare än man tror. Hur många har numret till sitt elbolag nedskrivit utan att förlita sig på internet?

• Svara
  5. G
    Anonym
    Du tror inte att nätstationerna för data/tele behöver ström?
    Så om man har ström i endast din fastighet men ingen annan i samhället så fungerar inte gsm eller internet.

• Svara
  6. N
    Medlem Nivå 14
    Telefonnumret till mitt elbolag får jag skickat till mig varje månad, det står på elräkningen. Och likaså står numret till elnätsägaren på deras räkning. Sen har jag ju internet i mobilen för det första dygnet i alla fall, men annars är det ju värmen i huset som är det stora problemet, Det gäller att tömma vattenledningarna snabbt så de inte fryser sönder om det råkar ske på vintern.

Vår, sommar eller höst tar vi bara fram campinggrejerna och låtsas att vi är på campingsemester.

• Svara
  7. N
    Medlem Nivå 6
    Tänk om och tänk rätt.

Visst KAN även telestationerna drabbas av driftstörningar, MEN de har egen strömförsörjning så risken att de får de samtidigt som jag är mycket låg.

Men NÄR de fasta näten får driftstörningar, så går mina system över på mobila anslutningar och/eller IP-telefon istället, sörru....

Totalt stopp i samhället slår naturligtvis ut det mesta. Men min värme, min Sat-TV, min kyl/frys, min spis, min brunn funkar fortfarande och grannen har farmartank för diesel om avbrottet blir mer än en vecka.

Vad har du gjort för att minska dina risker "Gäst 14:00", troligen inte ett skit. Nån annan kan väl betala?

Redigerat 8 jan 2015 14:36
    • Laddar…
    • Svara
  8. S
    Anonym
    finns alltid risk att deras drift kan fallera. lite störande att folk tycker att datorn/mobil och uppkopplingen är så viktig.
    tycker att man måste kunna klara sig utan el

• Svara
  9. N
    Medlem Nivå 14
    Det är väl det där med "tänk rätt" som är det luriga.

Hur stor är sannolikheten för ett långvarigt elavbrott, med tanke på hur beroende samhället är av el?

Vad kostar det att skaffa ett elverk? Vad kostar det att underhålla elverket?

Är det inte bättre att se till att inte vara så beroende av el än att lägga en massa pengar och jobb på att säkra sin egen elförsörjning?

• Laddar…
    • Svara
  10. N
    Medlem Nivå 6
    Hur hade du tänkt dig att samhällsinfo om störningarna och hur du som medborgare ska reagera och vad som händer nu ska nå ut, UTAN el?

• Svara
  11. N
    Medlem Nivå 6
    Nerre: Du tänker delvis rätt. Ställ den förväntade kostnaden för elavbrotten mot kostnaden för elverket, avskrivning, drift och service.

Det har jag gjort. Kostnaden för ett elavbrott långt nog att vattnet fryser i rören är mellan 50´ och 500´ enligt en VVS-konsult med erfarenhet av sanering av frysskador. Risken för ett sådant under avskrivningstiden på elverket (25 år) är historiskt där jag bor ca 25%, det ger ett väntevärde på ca 70´ för sådana skador. Det är 5 ggr högre än vad elverket med kraftomkopplare kostar.

Då har jag ändå INTE räknat in vad kortare avbrott kostar, för fryskänsliga växter, matvaror och bekvämlighet. Jag lever vidare som vanligt, tom ytterbelysningen är på, när det är kolsvart hos grannarna. Jag behöver INTE vara nervös för hur det ska gå? hur länge strömmen ska vara borta? Jag behöver bara fylla på diesel var 12:e timma, när verket används.

Lätt att räkna hem den investeringen således. Att INTE gör det är att sticka huvudet i sanden. Nerre. Vill du vara en struts, eller någon som bestämmer din situation själv?

Redigerat 8 jan 2015 15:37
    • Svara
  12. N
    Medlem Nivå 14
    Vi har på 20 år aldrig haft ett strömavbrott längre än tre timmar, och det har varit planerade avbrott.

Vi har haft värre avbrott på vattnet.

6 kW skulle ändå inte klara av att hålla vårt hus uppvärmt. Och vad säger att avbrottet sker när man är hemma?

Redigerat 8 jan 2015 16:43
    • Svara
  13. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag blir lite nyfiken på hur du kommit fram till att risken för ett flera dagar långt strömavbrott då det är många minusgrader ute är 25% på 25 år. Jag vet att det kan hända och att det händer, men hur ofta?

Om du värderar din bekvämlighet högt nog så behövs väl inga andra skäl? Elverket är säkert praktiskt när elen försvinner, men det finns andra mycket billigare sätt att förhindra frysskador på huset. Om man är hemma vill säga, men det är ju en förutsättning även med fallet elverk. Som sagt bekvämligheten kan vara ett argument i sig, men om frågan gäller att förhindra frysskador på huset så finns det annat man kan göra som är mycket billigare än ett elverk.

• Svara
  14. I
    Medlem Nivå 2
    Har köpt en bensindriven enfasgenerator (ca 2 kW) som kan driva vedpannans båda pumpar via förlängningssladd. Pumparna är normalt anslutna till elnätet via vanlig stickkontakt.
    Effekten räcker också till en kokplatta för matlagning samt ett antal lampor.
    Varmt och gott samt mat och ljus när det är elavbrott!

• Svara
  15. N
    Medlem Nivå 6
    Nu blev det plötsligt väldigt aktuellt med att ha säkrat sin el.

50-tusen hushåll i södra Sverige har varit utan el i över ett dygn nu....

Bara en tidsfråga in VI får ett liknande avbrott.

• Svara