Byggahus.se

Se över ventilation i hela huset

1. B
    Bannad · skåne · 213 inlägg

Bob-TheBuilder

Bannad
    Vi flyttar snart in i vårt nyköpta hus och ventilationen är något jag ska se över/åtgärda omedelbart.

Huset är en tegelvilla byggd 1966 (HultsfredsHus) med källare. Ursprungligen oljepanna, bytt 2015 till IVT AirX. Samtliga fönster är också bytta mot 2 eller 3-glas.

I huset finns det i dagsläget inga öppna ventilationshål. Huset konstruerades med självdrag och jag skulle tro att det där självdraget är minimalt eller obefintligt i och med de åtgärder som gjorts gällande fönsterbyte och byte av värmekälla. Ägarna som flyttar därifrån idag påtalade att luften ibland kan kännas lite torr vilket brukar vara ett klassiskt tecken på dålig ventilation.

Så frågan är, hur ska jag tänka här när jag går igenom ventilationen och planerar för vad jag bör göra? Ska man ta fönsterventiler eller vanliga och göra hål i fasaden? Hur många ventiler bör man ha? Behöver jag göra något med frånluften (genom köksfläkten/skorstenen)?

Alla tips mottages tacksamt!

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 200 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Jag hade dragit in FTX

3. J
    Husägare · Skåne · 383 inlägg

JeLö

Husägare
    Fick också rekommenderat FTX när jag var i samma sits förra året. Men att installera en FTX anläggning i en villa med källare utan att behöva renovera halva huset är inte så lätt. Jag fick iaf aldrig se något exempel från någon som gjort det. Dessutom hade jag innerväggar i lättbetong så jag hade ingenstans att bygga in rören.

I källaren satt där redan friskluftsventiler. På entreplan satte jag en i varje sovrum och en i vardagsrummet. Så här i efterhand så borde det nog varit en till i vardagsrummet. Hittade inga passande fönsterventiler till våra fönster, så det fick bli väggmonterade.

Frånluft löste jag med en kanalfläkt på vinden, dit jag drog alla frånluftskanaler. Kanalen från tvättstugan i källaren går i ytterväggen upp på vinden och vidare mot murstocken, så den och kanalen från entreplanets badrum var inga problem.
    Frånluften från wc i källaren gick rakt in i murstocken i en egen kanal. Där tätade jag kanalen på skorstenen och gjorde sen ett hål i murstocken på vinden till en ny kanal.

Hade egentligen inga problem med luften innan, mer än att det tog tid för fukten att försvinna i badrum och tvättstuga, trots paxfläktar. Det är betydligt bättre nu. Var framförallt för att vi hade för hög radonhalt. Ska mäta radonet på nytt i vinter och se om det blev någon skillnad.

4. B
    Bannad · skåne · 213 inlägg

Bob-TheBuilder

Bannad
    FTX är det rätta sättet att göra det på enligt en ventfirma som varit här och kollat. Men beroende på husets utformning så kan det krävas omfattande ingrepp och det är just nu inte aktuellt alls.

Så vi kom fram till ett par åtgärder som ändå hade tänkt göras fast vi valde andra apparater och tänkte om.

Friskluftsventiler kommer installeras i form av spaltventiler för att inte ta hål i tegelfasaden. En ventil i varje rum, 2 i vardagsrummet.

Idag finns ingen badrumsfläkt och det blir fuktigt så fort man badar. I badrummet kommer vi installera en Pax Chinook som har ett maximalt luftflöde på 230 m3/h vilket nästan är det dubbla mot en "vanlig" pax-fläkt. Dessutom kommer den vara på kontinuerlig drift (50 m3/h) för att förstärka självdraget i huset. Köksfläkten som finns idag är från 1980, med andra ord är den oduglig. En ny köksfläkt kommer installeras som har funktion för kontinuerlig drift och är supertyst.

Åtgärderna är alltså sånt vi redan tänkt göra men vi valde apparater som kan hjälpa till i syfte att skapa en bättre ventilation.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.