Hej! Första gången jag gör ett inlägg här på forumet.

Vi har precis börjat gräva på vår tomt som det tidigare var skog på.
Jorden är sandjord och min fråga är nu. Ska jag använda mig av sandjorden för att fylla upp tomten med, alltså där gräsmatta sedan skall vara? Eller är denna jord helt obrukbar? Det är mycket stubbar och rötter i den. Om nu jorden är helt obrukbar, vad gör man av den?

Mkt tacksam för svar!

Jonas

A
Stubbar och rötter förmultnar med tiden och vilket kan innebära det sättningar och ojämn gräsmatta.

Kan du grovsålla ur rötter och stubbar så är det bra. Sandjord är fint som fyllning så den ska du ta vara på. du säger inget om hur högt du ska fylla dock

Tänk på att _för_ fin sand inte är bra som fyllnadsmaterial / underbyggnad.

Är det mkt du har över, så släng ut en annons... Inte mkt pengar det handlar om, men du kanske kan bli av med det mot att någon hämtar det...

/Thompa

Tack för så snabba svar!!

Vet inte riktigt ännu hur mycket det blir att fylla upp. Det handlar inte om metrar utan snarare om decimetrar.
Det verkar alltså okej att använda massorna att fylla upp , förutsatt att man tar bort det mesta av rötter och stubbar förstås...???

Tycker det låter hellugnt jag. Räkna med att du vill ha ca 10-15 cm jord ovanpå till gräsmattan och fyll med det du har under. Blir det någon grop med tiden så är det ju bara att fylla på lite just där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.