Byggahus.se

Schackrutig plastmatta i kök

1. H
    Medlem · 10 inlägg

henrik_o

Medlem
    Har varit på mattaffärer och letat men det verkar inte finnas mattor enligt ovan med diagonalt mönster (med rutstorlek ca 25x25 cm). Någon som vet?

2. SSSS
    Medlem · Gävleborgs län · 725 inlägg

SSSS

Medlem
    Redigerat 7 okt 2015 10:55
  3. Lexington
    Medlem · Skåne · 1 854 inlägg

Lexington

Medlem
    Jag själv skulle säga rakt, sen gissar jag att det är lika lätt att lägga diagonalt som rakt för en mattläggare, möjligen blir det fler skarvar när man lägger på diagonalen.

4. P
    Medlem · Uppsala · 651 inlägg

peroande

Medlem
    Jag tycker att diagonalt ger mycket mer liv till rummet. Ska inte vara något problem att lägga mattan diagonalt, men som sagt kanske det blir en skarv extra om rummets diagonalmått kräver en extra "våd" (vad heter det egentligen?) jämfört med rumsbredden.

5. Lexington

Lexington

Medlem
    Vi la för ca 2 år sedan in ett schackrutigt golv hemma (rakt), valet stod mellan Tarketts matta eller Forbos Marmoleum click. Valet föll till slut på Marmoleum då deras rutor är större, 30x30 medans Tarketts matta bara var 20x20 (har jag för mig), vilket vi tyckte blev rörigt.
    Marmoleum går ju också att lägga på diagonalen, men det blir en del sågande!

6. SSSS
    Medlem · Gävleborgs län · 725 inlägg

SSSS

Medlem
    Vi har också kollat på Forbos Marmoleum click. Är ni nöjda med det golvet? Hade ni valt matta om det mönstret varit lika stort? isf. varför? Du får gärna (om du vill) lägga upp en bild på ert golv!

Tarketts matta är dock 25x25, iaf den färgen vi har kollat på.
    tarkett.jpg

7. Lexington

Lexington

Medlem
    Ja 25x25 va den kanske.
    Men vi upplevde det som en stor skillnad med 5 cm.
    Tror nog vi valt Marmoleum trots att mattan hade varit större, dels för att klickgolvet kändes mjukare att gå på och för att det är ett helt naturligt material och skulle ligga i dotterns rum.
    Att vi ens funderade på mattan var pga att Marmoleums golv inte är vitt och svart, snarare gulvitt (moon) och svart (black hole) och lite melerade. Men mattan är svart-vit.

Ska se om jag har något foto, annars lägger jag upp ett imorgon om jag kommer ihåg!

Redigerat 7 okt 2015 14:12
  8. Lexington

Lexington

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.