Byggahus.se

Schablonsiffror konvertering av värmesystem direktel/värmeväxlare

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har ett äldre hus (1½-plan 70+50) som värms upp med kakelugnar och elelement och har tänkt förenkla uppvärmningen. Har en luft/luft som fungerar skitdåligt beroende på att det inte är någon öppen planlösning så element måste placeras i varje rum.

Tidigare har jag alltid tänkt värmeväxlare + vattenburet system (golvvärme på bottenvåningen+radiatorer på övervåningen) har åkrar utanför så jordslinga blir väl enklast om jag har förstått så hamnar kostnaden på ca 250 tkr (100 för värmeanläggningen + 150 för värmestammar/radiatorer)

Men nu med att solcellsanläggningar sjunker i pris (fick en offert motsvarande ett självkostnadspris om 0,57 kr/kWh om anläggningen håller i 25 år, har en lagård med plats för 300 kvm solceller) så kanske direktel är ett alternativ, värmeväxlaren sparar ju el men när produktionskostnaden för el sjunker så blir ju vinsten mindre

Vet inte om det finns siffror men jag tänker att med med jordvärme så sparar jag i så fall 40 öre/kWh (värmeväxling = 2/3 av insatt el) vilket med 250 tkr motsvara 625 000 kWh. Vilket känns som en förbrukning som jag inte kommer att ha under värmeväxlarens livslängd.

Det är ingen akut fråga men jag hittar inga bra kalkyler av andra och att installera ny direktel känns lite fel men kanske är bäst för mitt hus.

2. S
    Medlem · Nivå 9
  3. A
    Medlem Nivå 1
    ?
    Man kvittar ju produktion/förbrukning jag hade ju inte tänkt koppla bort mig från E.ons nät

4. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Värmeväxlare, syftar du på värmepump då?

5. S
    Medlem · Nivå 9
    Så du hade tänkt producera lika mycket eller mer än du förbrukar?
    All el som ligger över produktionen blir väl belastad med nätavgift, elskatt och moms?

6. A
    Medlem Nivå 1
    Ja precis värmepump
    Målet är att balansera förbrukning/produktion för det är precis som du skriver att sälja elen är rätt olönsamt

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Generellt sett, så ligger väl break even på en solcellsanläggning vid ca. 10 år eller lite mindre, beroende på hur du räknar, det kan vara uppemot 20 år också. En berg eller jordvärme installation brukar man kunna räkna hem på mindre än 5 år, fast då tillkommer investeringen i vattenburet system. Jag hade break even på bergvärme efter ca 3 år. Sparar 30000 kWh/år.

Jag tror inte på solceller som uppvärmningslösning. De producerar minst när du behöver mest. Med dagens politiskt styrda taxesystem, så tror jag att du i någon mån hjälps med det. Men om systemet ändras så du får skitdåligt betalt för elen på sommaren när du producerar, och får betala jättemycket på vintern när du förbrukar... Det är ju så den riktiga marknaden ser ut. Om halten solceller ökar i systemet så blir det praktiskt omöjligt för elmarknaden att ”bjuda” på lagringskostnaden.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Det är precis som du skriver att det är en stor risk att systemet ändras för solceller.Om man istället utgår från köpt el så har jag en kostnad på 1,72 kr/kWh. En värmepumpsanläggning sparar fortfarande ca 2/3 av elkostnaden kontra direktel och kalkylen blir då istället

jordvärme så sparar jag 110 öre/kWh (värmeväxling = 2/3 av insatt el) vilket med 250 tkr motsvara 225 000 kWh.
    Om du sparade 30 000 kWh/år så innebär det att du skulle förbrukat 45 000 kWh per år med direktel. Jag har aldrig varit ens i närheten av sådana siffror men jag antar att du ett ett mycket stort och gammalt hus. Jag skulle gissa att jag ligger på ca 20 000 kWh vilket gör att jag skulle spara 13 000 kWh på en värmepump min återbetalningstid blir då 17 år. Men har man redan vattenstammar/radiatorer så blir ju kalkylen mycket bättre det förstår jag också, har man inte det så tycker jag att det känns svårt att kunna räkna hem en övergång till vattenburen värme.

Men jag är ju novis så jag tänkte det fanns någon som gjort en bättre kalkyl

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Iallafall gammalt, vi förbukade ca 48 000 kwh/år. Boyta 220 kvm, 100 kvm delvis uppvärmd källare.

Vi hade i huvudsak direktel, takvärme från 70 talet (huset är från -31). Men vi hade vattenradiatorer i källaren och en precis innanför entredörren. Så till det hade vi en elpanna i källaren.

När vi renoverade så installerade jag själv vattenradiatorer succesivt, och golvvärme i kök, badrum och tambur. Detta hängde jag på alleftersom på elpannan. Sedan när det mesta var konverterat installerade vi bergvärme.

Genom att jag gjorde konverteringen själv så blev det inte så dyrt. Men det var nog typ 3000 per radiator, om man räknar radiator, kopplingar PEX rör, fördelare osv. Så cirka 50 000 i material.

Redigerat 21 nov 2019 15:37