Byggahus.se

Scanovas teleledningar går över vår tomt

1. S
    Medlem · 106 inlägg

Savoy

Medlem
    Vi har en telestolpe som står i tomtgränsen. Från denna går det en stödlina ner på vår tomt. Från toppen går flera teleanslutningar till närliggande fastigheter. Flera av dessa ledningar går mer eller mindre störande över vår tomt. Stödlinan är i vägen för trädgården och eventuella arbetsmaskiner.
    Kan tilläggas att vår tomt är en förslyad strötomt i ett gammalt uppbyggt område. Den har bl.a. använts av grannarna som kompost och allmänt avstjälpningsställe.

Jag vill nu ha bort dessa ledningar av både estetiska och praktiska skäl. Scanova hävdar att de har rätt att ha dessa ledningar över vår tomt även om inget är skrivet. Vad jag vet finns inga servitut eller liknande som belastar vår fastighet.

Då anser jag att de måste ta bort ledningarna. De svarar att jag inte kan kräva detta då detta är en gammal installation som förmodligen är muntligen överenskommen med tidigare ägare. Det behövs minsann inga papper på detta. Om jag vill ha en annan lösning kommer jag få betala för förändringen. Jag tycker å min sida att de istället skall betala för att de utnyttjar min tomt för deras ändamål.

Någon med erfarenhet som kan ge mig något tips om hur jag skall hantera Scanova och situationen?

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Scanovas teleledningar går över vår tomt

Har inte egen erfarenhet av detta men sunt förnuft säger att det ska vara skrivet. Det låter som om de försöker bluffa så länge som det går så att de slipper göra något åt "problemet".

Hör med lantmäteriet i din kommun, de ska kunna svara på dina frågor.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Har iofs ingen större erfarenhet av kablar och servitut. men det jag hört är att telekablar drar man i princip var man vill i Sverige. Ev. ersättning utgåt för återställande av gräsmattor efter grävning och liknande. Att få bort en existerande ledning som sitter där av "hävd" lär bli svårt.

Om ni propsar på att det skall finnas ett servitut så fixar nog scanova det, men utan att det blir någon ersättning till er.

4. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

kan man inte be tomtsäljaren att bekosta flytt av stolpen? Om man köpt en tomt där det inte ska finnas stolpar, elkablar i luften, grannens avloppsledningar så skall man ju få det också :-/. Det verkar som att det är många som har problem med att tomten ser inte ut som förväntat och får en ovälkommen överaskning på köpet :-/.
    gaia

5. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Kan väl knappast vara en överraskning att det går ledningar tvärs över tomten :surprised:

Eller menar du Gaia att man köper tomten obesett ?!?

6. S
    Medlem · 106 inlägg

Savoy

Medlem

Tack för alla synpunkter. Skanova har lovat att komma ut och titta på stolpen. Vi får se om vi kan mötas på något sätt. Jag kan återkomma när jag vet mer.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Som sagt, så länge vi pratar om formalia och vad du eller Scanova har rätt till så tror jag inte att du har så myckat att komma med.

Däremot så kanske det går att få till en "goowill" lösning. Du får bekosta flytt av stolpen. Men att stolpen kanske redan är i så dåligt skick att den skulle bytas snart eller liknande, och du då kanske kan få rabatt med vad normalt stolpunderhåll skulle kostat.

8. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Vi hade samma problem, med elstolpar, med en ful tjock telefonledningskabel hängande i dem, som helt förstörde vår utsikt i många år. Stolparna dömdes till slut ut som elledningar av elverket av säkerhetsskäl (de var murkna), och - fem år senare! - så kom jordkabeln. Teleledningarna måste då bytas till jordkanbel - och det gick otroligt snabbt och lätt att lägga kabeln och koppla in allt igen - detta i motsats till elledningarna som tog lång tid att byta ut. Elverket hade massor av egna regler de skulle följa, så för dem måste bytet från elstolpar till jordkabel ha kostat skjortan. De byggde nämligen om allt, som om ingenting tidigare funnits där, försökte få kablar dragna tvärs över bebyggda tomter etc etc.

För enbart telefonkablar är kostnaden för byte till jordkabel vanligen måttlig, om en färdig ledningsgata finns. Trästolpar plockas nu ner överallt. Men måste man dra en kabel över andras bebyggda tomter blir det komplicerat.  Så ha en öppen dialog med Skanova, och ta åtminstone reda på deras utgångsläge och vilket tidsperspektiv de har på ett eventuellt byte.

Ett problem för Skanova kan faktiskt vara att dina grannar kanske ? måste dra ny telefonkabel från stolpen, (på egen bekostnad ?) om stolpen plockas ner. Beroende på hur det ser ut är det inte säkert att grannarna vill betala för detta.

Du visste ju att stolpen fanns där när du köpte tomten. Är du och berörda grannar överens om att stolpen ska bort, tror jag att resten också kan fixas. Kanske får du betala en del, men det öär det förmodligen värt. Så ta reda på alla dessa fakta innan du agerar alltför mycket. (Vad som gäller juridiskt vet jag inte, annat än att enskilda individer brukat stå rättslösa mot samhällets institutioner i vilka Elverken -Televerket-Telia-Skanova tidigare inräknades)

9. A
    Medlem · Skåne · 676 inlägg

aedwall

Medlem

Juridisktsätt kommer du ingenstans. Du hade besiktningsrätt när du köpte tomten och då godkände du alla Tele/el-kablar som finns antingen nergrävda eller i stolpar/master. Tråkigt men sant. Dock så brukar Telia med sitt varumärke skanova göra vissa deals och fixa detta. En lösning brukar vara " Gräv ett dike på en halvmetersdjup, beställ tomrör utav Telias ktj och när detta e nergrävt och klart så ringer du 020-505000(Samhällsingången på Telia) och ber dem lägga om ledningen till markledning... Dvs gräv mellan stolpe till stolpe.

//Mr Telia ;)

10. S
    Medlem · 106 inlägg

Savoy

Medlem

Måste väl erkänna att denna stolpe gick mig förbi vid inköpstillfället (tomten var helt bevuxen).
    Tycker dock det är konstigt att jag måste acceptera att det skall få gå ledningar kors och tvärs över min egendom utan att något tillstånd från (tidigare?) ägare finns. Tänk om jag satte upp en stolpe på någons mark och de inte upptäckte den på några år, kan jag då hävda att den skall få stå kvar bara för att den stått där ett tag? Jag tycker det känns rättsosäkert att man kan utnyttja någons mark utan att ha ett tillstånd (muntligt känns otillräckligt om det nu har funnits ett sådant). Detta tycker jag oavsett om det är ett allmänintresse eller inte (vem definierar det?).

11. A
    Medlem · Skåne · 676 inlägg

aedwall

Medlem

Re: Skanovas teleledningar går över vår tomt

I och med att du hade besiktningsrätt när du köpte fastigheten så har du förbrukat alla slags överklagande du kunnat göra! Personen som ägde tomten innan, har alldeles säkert gett sitt muntliga medgivande och nej det gäller inte längre utan nu är det besiktningsrätten som gäller eftersom han har sålt tomten till dig. Tråkigt men sant... Jag skulle gjort som jag föreslagit tidigare och om de inte ändrat på reglerna (jag jobbade på samhällsingången för 7 mån sedan) Så bör detta vara den smidigaste lösningen för dig.

Lycka till!

12. M
    Medlem · Södermanland · 11 inlägg

Marzipilami

Medlem

Hej SAVOY,
    Kom kanske in lite sent i tråden men jag har ett tips:
    Jag tycker du ska försöka revidera din fastighetstaxering genom att lämna ett besvär över olägenheten. Hämta hem "Handbok för fastighetstaxering" via Skatteverket. (Finns den inte på hemsidan längre så kan jag e-posta den.)

Fastighetsskatt
    Yrka på nedsättning av fastighetstaxeringen pga av en förfulande och därigenom marknadsnedsättande faktor (som en staglina faktiskt är) kan du få rätt att dra av några poäng. Yrka på maxavdrag direkt och ta det som erbjuds. Får du avslag så skicka in ett nytt yrkande. Kolla hur nära staglinan är förankrad till huset. Undersök också om ett blixtnedslag i teleledningen kan leta sig fram till huset via staglinan och metallledningar (rör etc.) tillhörande fastigheten. Har du tur kan det vara ett dolt fel och det spelar ingen roll hur många före dig som missat detta isf. Televerket ska hålla koll på att deras nät inte kan orsaka blixturladdningar genom att indirekt fungera som åsknedledare och därigenom orsaka brand eller annan olycka. En annan variant kan vara att staga om stolpen om det går så slipper du linan på just din tomt. Har Televerket markerat staglinan med skyddsrör?
    Gå på Scanova med allt du finner betänkligt så får dom kolla vad som gäller. Ta också hjälp av Post & Telestyrelsen genom att skicka deras blankett "Blankett för problem med Internet-/teleoperatör/telefoni" som du hittar på PTS - Post- och telestyrelsen.

Utvikning
    Vi blir alltid itutade att det är köparen som har det yttersta ansvaret. Detta är fel. Säljaren har minst lika stor skyldighet att upplysa som köparen har att undersöka. Därför ska en köpare alltid via sin mäklare få skriftligt svar på frågan: -Finns det något mer utöver vad som besiktigats som jag som köpare bör känna till men som jag inte kan se och som uppkommet kan beivras med stöd av Lagen om skydd mot olyckor? Det kan ju förhålla sig så att någon t.ex. grävt ned en strömförande elledning till ett uthus som inte ligger på rätt djup etc. Lagen om skydd mot olyckor lägger allt ansvar på den enskilde medborgaren och då måste medborgaren gardera sig till tänderna för att kunna motbevisa sitt påstådda ansvar för det finns väl ingen som på fullt allvar kräver att en köpare ska riva huset och gräva upp tomten för att uppfylla sitt påstådda besiktningsansvar.

Lycka till!

13. U
    Medlem · 350 inlägg

unigas

Medlem
    Nu är jag kanske helt ute och cyklar men jag vill minnas att det finns något som heter ledningsrätt i Sverige vilket innebär att el och telebolag har rätt att dra fram sina ledningar där det passar. Jag vill och minnas att de försökt få till samma rätt vad gäller mobilmaster nu med 3G men jag vet inte om de lyckades (man skulle då nämligen komma runt problemet med bygglov osv.)

//Unigas

14. H
    Medlem · 18 inlägg

hasseg26

Medlem
    Både elbolagen och Telia drar sina ledningar som det passar dom. Själv har jag Eons elkabel tvärs över tomten. För någon månad sen kom ett brev där det stod att dom skulle röja. I princip hade dom rätt att såga ner mina träd om dom stod för nära ledningen. Så liten är vi mot dom jättarna............

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.