Byggahus.se

SBAB

1. G
    Medlem · Skåne · 107 inlägg

goranr

Medlem
    Lite tankar om bolån.
    SBAB slopar topplånet! Ska man byta till dem och spara ca 1000 kronor om året netto eller ska man behålla "sin bankkontakt"?
    Vi bytte bank för fem månader sen just för att få låg ränta, men vi har 15% i topplån. Pratade med bankkontakten som gick ner en del men skillnad alltså fortfarande runt tusenlappen, nästan allt på topplånet.

Vad händer om jag sen t.ex. behöver låna till bil? Kan jag då höja lånedelen hos SBAB och få boränta på bilköpet? Det kostar väl pant då. Eller måste jag då krypa till gamla bankkontakten o be snällt om ett dyrt billån?

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: SBAB

Byt! Du slipper ju 15% av lånet... ;D

Lycka till! :) :) :)

3. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

vi tog in papper å allt från sbab, sen tog vi det till banken och la på bordet mer eller mindre...

och nu sitter vi med massa mer i månaden, hälften sparar vi och andra hälften renoverar vi för...

4. cubix
    Medlem · V-norrland · 658 inlägg

cubix

Medlem

Jag sökte byggkreditiv på banken och hade mina lån i SBAB. Då ville man lösa in mina lån jag hade i SBAB, så att jag skulle få alla lån i Sparbanken. Jag avböjde och ville se hur Sparbanken kunde matcha villkoren på SBAB när lånen skulle sättas om. Nu har jag fått mitt topplån slopat hos SBAB och ser att jag tjänar en hel del på detta.
    SBAB är en lånepressare och bra att ha i bakfickan vid förhandling med banken.

5. G
    Medlem · Skåne · 107 inlägg

goranr

Medlem

Tack för tipsen

Jag får papper från SBAB imorgon, sen ska jag till banken och visa dom.

Jag undrar dock två saker:

1. Varför betalar jag idag 4,85 på ett rörligt topplån när bankens (LF) hemsida anger 4,50????? "Min bankman" kunde sänka till 4,60 per telefon.

2. Om jag vill bygga till i framtiden, går det bra att få byggkreditiv på SBAB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.